Säljraketen har 20 varuhus klara – letar fler lägen: ”Får en hel del propåer”

Rusta har signerat rekordmånga nya hyreskontrakt. Samtidigt letar kedjan efter fler innerstadslägen. ”Konceptet fungerar mycket väl i city”, säger vd Göran Westerberg till Market.
Annons:
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Market avslöjade i onsdags att Rusta lyfte sin försäljning med drygt 35 procent senaste räkenskapsåret.

Därmed passerade tillväxtraketen 6,9 miljarder kronor.

– Det var riktigt nära sju miljarder men det får vi ta det det här året i stället, säger Göran Westerberg utan att förefalla alltför nedslagen över det preliminära utfallet per 30 april 2019

Vägen till ännu högre försäljning i Sverige, Norge, Finland och Tyskland går bland annat via ytterligare varuhus.

Rusta har för närvarande 20 lägen kontrakterade varav merparten finns på den norska marknaden.

– Vi brukar ligga på tio-elva nya varuhus så det här är en tydligt indikator på den kommande expansionstakten.

Köerna var långa när Rusta invigde sitt första varuhus i Stockholms innerstad.

I slutet av mars invigde Rusta sitt första innerstadsvaruhus på Regeringsgatan mitt i Stockholm.
Öppningen bredvid NK har blivit en veritabel succé.

– Satsningen har gett mersmak eftersom vi nu når konsumenter i Stockholm och grannkommunerna som inte kommer till våra varuhus i externa lägen på grund av bland annat dåliga tvärförbindelser i regionen, säger Göran Westerberg.

Etableringen har inte oväntat uppmärksammats hos fastighetsägare i de tre storstäderna.
Rusta är ett hett objekt för dessa.

– Vi får en hel del propåer men har inte kommit till avslut ännu. De lokaler som vi har blivit erbjudna har varit för små för oss. Vi vill ha åtminstone tusen kvadrat för att kunna bygga ett attraktivt varuhus.

Känner ni er ”bundna” till den absoluta innerstaden efter framgången vid NK?
– Nej, egentligen inte. Det finns intressanta platser också några kilometer från det absoluta city, säger Göran Westerberg.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...