Säljlyft för Zalando första kvartalet: ”Tydligt kundfokus”

Zalandos omsättning steg med 15 procent under första kvartalet. Samtidigt förbättrades rörelseresultatet. ”Vårt tydliga kundfokus har gett resultat”, säger Rubin Ritter, vd för Zalando.
Annons:
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Zalandos omsättning steg till 1,4 miljarder euro under första kvartalet. Den totala försäljningen på handelsplatsen (GMV, Gross Merchandise Volume) steg med 23 procent till 1,8 miljarder kronor.

I mitten av april gick Zalando ut med en omvänd vinstvarning. Analytikerna hade väntat sig en rörelseförlust på 10 miljoner euro i första kvartalet, men nätjätten flaggade istället för en rörelsevinst på mellan en och nio miljoner euro.

Och Zalando levde upp till ”varningen”. Rörelseresultatet uppgick till 6,4 miljoner euro, sex miljoner euro högre än motsvarande period föregående år.

– Vi är nöjda med vårt finansiella resultat under första kvartalet. Det visar ett starkt fokus på tillväxt och ligger i linje med vår prognos för helåret. Vi kommer fortsätta investera i områden i vår verksamhet som skapar högt mervärde för våra kunder, säger David Schröder, CFO på Zalando, i en kommentar.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...