Så vill Teknikmagasinets nya ägare förändra den räddade prylkedjan

I slutet av januari i år kom nyheten om att Ambia Trading Group köper delar av konkursande Teknikmagasinet. Nu kan Market berätta vad den nya ägaren vill göra med de drygt 50 svenska butikerna som kommer att drivas vidare.
Annons:
Text: Michael Sandsjö
Annons:

Market har under en lång tid följt prylkedjan Teknikmagasinets kamp för överlevnad. 

Två rekonstruktioner landade till slut i konkurs i mitten av januari, men delar av bolaget räddades av småländska Ambia Trading Group, som gick in som ny ägare efter finansmannen Peter Gyllenhammar.

Snart en månad senare syns huvuddragen i det nya Teknikmagasinet:

- 52 svenska butiker behålls. Det helägda norska dotterbolaget, i dagsläget med ungefär 35 butiker, likaså. De resterande 25 svenska butikerna är redan stängda och lokalerna är återlämnade till respektive hyresvärd, enligt konkursförvaltaren Bo Söder.

- Ulrika Göransson blir kvar som vd. Göransson kom in efter Cathrine Sahlgren i augusti förra året och står bland annat bakom Teknikmagasinets lyckade satsning på reparationer av mobiltelefoner.

Den stora skillnaden kommer emellertid att handla om sortimentet. 

– Vi kommer att försöka vara mycket mer snabbfotade. Ta in nya produkter, testa och ha en avslutsplan för det som inte fungerar. Det vill säga, inte låta saker bli liggande på hyllorna i flera år, säger Ambia Trading Groups vd, Marcus Andersson, till Market.

En annan stor skillnad framåt handlar också om att hitta synergier mellan den nya ägarens andra bolag och Teknikmagasinet. Marcus Andersson ser stora möjligheter att korskoppla varumärken.

– Vi äger ju till exempel Isolda, som distribuerar kontorselektronik. Delar av det sortimentet kan vi testa över disk på Teknikmagasinet. Att ha flera egna försäljningskanaler (Ambia Trading Group äger även Apple-återförsäljaren Digital Inn) ser vi som en jättestyrka, säger Marcus Andersson.

Ulrika Göransson har tidigare pratat om att vägen fram kommer att handla om så kallade ”funtech- och lifestyleprodukter”. 

När Market når henne för en kommentar om framtiden är hon dock fåordig.

– Vi är mitt i den här omstarten nu och kan inte säga så mycket om framtiden. Vi gör om väldigt mycket, men ber att få återkomma om det lite längre fram, säger Ulrika Göransson till Market.

Annons:

Nyheter

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...