Så spänner Synoptik bågen

Synoptik har utklassat branschen de senaste åren. Nu spår kedjans vd att 2014 blir minst lika starkt. ”Vi har blivit en riktig detaljist”, säger Roland Olsson.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

107 butiker i Sverige

Synoptik har gått på offensiven de senaste åren och öppnat 25 butiker och nu finns kedjan på 107 platser i Sverige. Det svenska bolaget är en del av Grand Vision BV som finns i drygt 40 länder i Europa, Indien och Sydamerika

Optikhandeln har haft en relativt måttlig utveckling de senaste åren och branschens egna siffror visar att försäljningen steg med 1,1 procent i löpande priser 2012 och med 2,4 procent 2013.

Här är Synoptiks tillväxt:

  • 2012: 8,5 procent.
  • 2013: 12,7 procent.

Samtidigt har rörelseresultatet ökat från 41 miljoner kronor till 100 miljoner kronor och rörelsemarginalen nästan fördubblats från 7,4 procent till 14,1 procent.

– Vi har haft flera väldigt bra år, säger Roland Olsson.

Market kan avslöja att 2014 inletts ännu bättre för Synoptik – med en omsättningsökning på 15,8 procent.

Roland Olsson förklarar framgången med flera års arbete med att skapa en enhetlig detaljhandelskedja.

– Vi har gått från att ha varit en spretig samling butiker till att ha blivit riktiga detaljister. Nu är profilen är på plats och vi har tagit ett tydligt grepp om kommunikationen. Dessutom har vi haft flera starka kampanjer som gett en god säljeffekt.

Synoptik har byggt om 100 butiker sedan Roland Olsson värvades från Ikea för sju år sedan.

Förra året etablerade Synoptik sex butiker – och hittills i år har kedjan öppnat fem enheter.

– Styrelsen har gett oss möjlighet att investera och jobba långsiktigt och det är jag tacksam för, säger Roland Olsson.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...