Så ska Team Sportia bli tydligare – fokuserar på träning utomhus

Team Sportia lanserar temat ”It´s better outside”. ”Vi vill få en tydligare position”, säger marknadschefen Marie Magnusson till Market.
Annons:

Fortsatt strategiarbete

  • Team Sportias nya kommunikation och positionering är ytterligare ett steg i det pågående arbetet för att stärka kedjan.
  • Tidigare lanserades en bakomliggande strategi med tre huvuddelar:
    - Konceptförnyelse, bland annat med outletbutiker
    - Renodling av driftsformen till att enbart arbeta med franchise och handlardrivna butiker
    - En halvering av franchiseavgiften.
  • Nyligen gick butiksbolaget som hanterade kedjans e-handel i konkurs. Team Sportias e-handel kommer nu att göras om och byggas kring de lokala butikerna med click and collect.
  • Kedjan arbetar i dag med 67 Team Sportia-butiker och fyra Team Sportia Outlet.
  • Team Sportia ägs av finska SGN Group tillsammans med de lokala butiksägarna. I divisionen SGN Sport ingår Team Sportia och systerkedjan Sportringen.

 

Nu tar Team Sportia nästa steg.

Efter översynen av affärsstrategin lanserar kedjan ett nytt kommunikativt koncept.

Team Sportia ska bygga en position kring träning utomhus med temat ”It´s better outside”.

Kedjans butiker har profilerats om och temat lanseras i annonser och annan reklam.

– ”It´s better outside” är Team Sportias huvudfokus. Vi vill lyfta hälsofördelarna med utomhusträning. Träning och hälsa har blivit en folkrörelse där bredden av utomhussporter och utomhusaktiviteter ökar, säger Marie Magnusson och fortsätter:

– Strategin bygger på att vi vill vara ett kunskapsnav som inspirerar, utbildar och utrustar den växande skaran som vill träna och sporta utomhus, året runt. Med naturen som redskap kan man skapa sin egen träningsarena var som helst och när som helst.  

Temat ska göra kedjan tydligare på en stentuff sportmarknad.

– Med konceptet vill vi fylla varumärket med ännu mer värde för kunderna. Det ger oss som kedja en tydlig riktning och går också utmärkt ihop med vårt samarbete med En svensk klassiker, som ska fördjupas framöver.

”It´s better outside” är Team Sportias nya huvudfokus.

Vilken fördel ska den nya positionen ge handlarna och butikerna?
– Oavsett var du befinner dig i landet kan du aktivera dig utomhus. Det innebär att konceptet är applicerbart på alla Team Sportia-butiker, från norr till syd, en styrka för de lokala entreprenörerna. Nu sätter vi en tydlig riktning som alla kan lyfta på sina lokala marknader.

David Olsson, Team Sportia-handlare i Trollhättan, ser positivt på det nya greppet:

– Strategin enar Team Sportia och stärker varumärket. Vårt mål är att visa kunden våra fokuskategorier tydligare och ta den positionen på vår lokala marknad. Strategin ligger helt rätt i tiden.

På vilket sätt matchar den de utmaningar du möter just nu?
– Genom att vi blir ännu tydligare i butiken. Det gynnar våra kunder – och vår butik.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...