Så ska överlägsna ettan bli ännu större: ”Fler apotek och ökad e-handel”

Apoteket omsätter överlägset mest i branschen. Nu berättar vd:n hur kedjan ska fortsätta växa. ”Vi förnyar och förstärker apoteksnätet parallellt med e-handeln”, säger Ann Carlsson till Market.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Stora guiden till retail

  • Markets och Icanyheters rapport ”Stora guiden till retail” är på 164 sidor och innehåller en kartläggning av 650 bolag i 13 branscher i detaljhandeln.

Läs mer och beställ rapporten här!

Markets och systertidningen Icanyheters 164-sidiga rapport ”Stora guiden till retail” avslöjar att Apoteket AB omsätter klart mest i apotekshandeln och är Sveriges sjätte största detaljhandelsföretag totalt.

Försäljningen steg med 3,7 procent förra året.

Därmed nådde bolaget 20,3 miljarder kronor.

– Hälsa är en viktig och växande trend. Branschen har en stark tillväxt. Det ger bra förutsättningar för Apoteket att växa, säger Ann Carlsson om kedjans positiva utveckling.

Ambitionen är alltså att växa ytterligare.

– Vi testar löpande nya sortiment och nya tjänster och ser att kundernas efterfrågan på ett brett och hållbart erbjudande är stort. Vårt jobb är att göra det enklare för människor att må bra. Du ska få samma hjälp, kunskap och rådgivning oavsett var du möter oss. På apoteken, på webben, i vår app Mitt Apotek eller på telefon.

Senaste åren har Apoteket satsat på butikerna, sortimentet och sina medarbetare med bland annat särskilda ledarutbildningar.

– Vi ska fortsätta att förnya och förstärka vårt apoteksnät och testar även nya format för att möta fler kundbehov, berättar Ann Carlsson.

Market berättade nyligen att marknadsettans digitala försäljning accelererar och januari-september i år växte e-handeln med 35 procent jämfört med motsvarande period 2016.

Ann Carlsson påpekar att e-handeln är ett prioriterat område för Apoteket och att kunderna på ett enkelt och sömlöst sätt ska kunna röra sig mellan olika kanaler.

– Våra kunder uppskattar att vi erbjuder service, kunskap och rådgivning på nätet och i appen som laddats ner av över 600 000 kunder.

Parallellt nysatsar Apoteket på sin tjänst Apodos.

– Det finns ett växande behov av stöd och hjälp för människor som medicinerar med flera läkemedel. Att tryggt veta vilka läkemedel som ska tas varje dag förbättrar förutsättningarna för en välfungerande behandling, säger Ann Carlsson.

Parallellt med den växande hälsotrenden blir allt fler äldre vilket enligt Ann Carlsson ökar behoven av vård och läkemedel.

Ofta med hemmet som bas.

– Här ser jag flera möjligheter för apoteken att utveckla samarbeten med andra aktörer i vårdkedjan. Samtidigt ökar människors förväntningar på att bli bemötta utifrån egna behov, på det sätt som passar personen. Detta utmanar oss till att vara kundnära i allt vi gör och flexibla i vårt erbjudande.

Priskonkurrensen har hårdnat i branschen.

– Vi ska kunna ge mer för mindre till våra kunder helt enkelt, konstaterar Ann Carlsson.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...