Foto: Emma Shevtzoff

Så ska Indiska rädda sommarförsäljningen – lockar till sig talanger

Sommaren är en av årets viktigaste perioder försäljningsmässigt för Indiska. Nu startar kedjan ett traineeprogram för studenter som ska säkra bemanningen i butikerna.
Text: Daniel Norman
Annons:

– Ett bolag är aldrig bättre än sina medarbetare. Sommaren är vår viktigaste period, tillsammans med julen, och då behöver vi stärka upp bemanningen med nya talanger som älskar försäljning, service och kundbemötande, säger vd Karin Lindahl till Market. 

Traineeprogrammet går under namnet Summer sales program. 

– Vi kommer att utbilda alla på kontoret i allt från sortiment, visual mershcandise till kundmöte och måltal. Därefter blir traineerna utplacerade i olika butiker för att utföra jobbet i praktiken. Vi kommer ha högre grad av individuell uppföljning av våra traineer, de förväntas ta större helhetsansvar och de kommer också att få en mentor, säger Karin Lindahl som berättar att Indiska i slutet av sommar kommer att premiera de som lyckas bäst. 

Redan förra året hade Indiska två traineer på huvudkontoret. 

– Det fungerade otroligt bra så i år provar vi att skala upp och fokusera på butiksrörelsen. 

Förhoppningen finns att kunna hitta 20 personer som kan delta i programmet. 

– För rätt personer finns det alla möjligheter att fortsätta inom bolaget. 

Karin Lindahl lyfter fram tre fördelar med Summer sales program:

– Vi får in nya personer med rätt attityd som går igång på vår förändringsresa och som vill vara med och göra skillnad. 

– Vi säkrar upp en period då det annars är mycket tillfällig personal i butikerna som inte alltid kan rutinerna. 

– Vi bygger upp en talangpool för kommande heltidsanställda. 

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...