Så ska Ica sno lågpriskunderna

Lidl och Netto har haft stora framgångar de senaste åren. Nu går Ica till motattack. ”Vi ska jobba mer med egna märkesvaror”, säger Ica Sveriges vd Anders Svensson.
Text: Thomas Ohlén, Lars Welin
Annons:

Dagligvaruhandelns nyhetstidning Icanyheter avslöjar att lågpriskedjorna Lidl och Netto har flyttat fram positionerna ytterligare de senaste tolv månaderna.

Lidl har 1,9 miljoner kunder.

Netto är uppe i 1,2 miljoner.

– Konsumenterna är mer prismedvetna och Lidl och Netto har en prisimage som tilltalar fler köpare, säger undersökningsföretaget GFK:s analytiker Bo Engström om den exklusive kartläggningen av hushållens inköp av dagligvaror.

Framgångarna för hard discount i Europa och numera även i Sverige gör alltså att marknadsledande Ica går till motattack.

Lidl och Netto ska mötas med tuffare och mer strategisk prissättning och intensifierad satsning på egna märkesvaror.

– Vi ska jobba mer med våra Ica-varor och inte bara med Ica Basic, säger Anders Svensson till Icanyheter.

Parallellt kommer Ica att lyfta fram exempelvis svensk kött, ekologiska varor och frukt och grönt.

– Det är starka mervärden för kunderna.

Kommer ni att satsa på ett renodlat lågpriskoncept?
– Nej, vi ska möta hard discount med våra fyra profiler Ica Maxi, Ica Kvantum, Ica Supermarket och Ica Nära, deklarerar Anders Svensson.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...