Så ska han lyfta Granngården

Elgiganten-strategen Per Sigvardsson har tagit över vd-stolen på Granngården. Nu trycker han på gasen med comeback för kedjan i reklam-tv och nya butiker i storstäderna: ”Tvåsiffriga säljökningar.”
Text: Kalle Östgren
Annons:

Granngården laddar för offensiv. Varumärket ska bli tydligare, nya butiker öppnas i storstäderna och försäljningen ska ökas kraftigt genom att ta en större del av konsumentmarknaden.

Det var i maj som Per Sigvardsson gjorde ett rejält branschbyte när han tog klivet från strategijobbet som COO hos Elkjöp/Elgiganten till vd-stolen hos Granngården.

Nu är han på turné och besöker kedjans alla 108 butiker runt om I Sverige.

– Hittills har jag besökt 43 butiker på 40 dagar och möter otroligt duktiga och engagerade medarbetare. Jag sätter mig med varje butikschef för att ringa in vad vi ska börja med, fortsätta med eller sluta med, säger Per Sigvardsson till Market.

Nu klarnar planen – och det är offensiv som gäller.

Första steget för Per Sigvardssons är att sätta varumärket Granngården tydligare hos gemene man.

– För djurägare och lantbrukare är vi välkända. De flesta andra känner inte till oss. Varumärkesplattformen byggs på tre bottenplattor: Vad vi står för, var ska vi vara om tre år och hur vi ska bli mer relevanta.

Per Sigvardsson kommer att öka investeringarna kraftigt på flera områden framöver, bland annat i reklam och marknadsföring.

– Vi kommer att öka medieinvesteringarna kraftigt. Exakt hur mycket är för tidigt att säga, men det handlar om 50-60 procent. Vi kommer självklart att satsa digitalt, men också i traditionella medier som oadresserad direktreklam och tv, där vi inte synts på många år.

Att få fart på kedjans e-handel är en viktig del.

– Vi ska sy ihop butikerna med nätet.

Nu läggs också en etableringsstrategi för storstäderna.

– Vi ska stärka närvaron med nya butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö. I Stockholm finns vi i dag till exempel bara i Barkarby och Arninge.

Per Sigvardsson ser stora möjligheter.

– Det finns en otrolig potential i varumärket Granngården. Kunderna ser oss som säljare av rejäla grejer, vi är en del av det svenska arvet och har en stark position som ”hovleverantör för bönderna”. Granngården har också en stark miljö- och ekoprofil. Nu ska öka försäljningen till konsumenterna.

Med ett tydligare och mer relevant Granngården ska omsättningen ökas kraftigt.

– Vi pratar tvåsiffriga säljökningar.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...