Så ska Apoteket göra rent hus med konkurrenterna: ”Utveckla med fler nyheter”

Apoteket utvidgar sortimentet – kraftigt. Nu finns även rengöringsprodukter hos kedjan. ”Kunderna har efterfrågat sådana”, säger sortimentschefen Caroline Pettersson till Market.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Apotekshandeln fortsätter att bredda utbudet med fler varor och senast är Apoteket som har adderat närmare 2 000 artiklar till sitt redan omfattande sortiment av egenvårdsprodukter i butikerna och online.

Kontaktlinser är en sådan nyhet.

– Vi har sedan tidigare ett brett sortiment inom ögonhälsa. Sedan en tid erbjuder vi kontaktlinser och solglasögon. Kunderna uppskattar tillgängligheten det innebär att kunna köpa linser även hos oss på Apoteket, säger Caroline Pettersson och levererar ytterligare ett exempel på den växande branschglidningen i detaljhandeln.

Marknadsettan har också tagit in rengöringsprodukter för hemmet – för disk, tvätt och städning.

Caroline Pettersson, sortimentschef på Apoteket.

Caroline Pettersson påpekar att det är ett annat ett önskemål från kundklubben med 2,6 miljoner medlemmar.

– Kunderna vill ha rengöringsprodukter som är effektiva och skonsamma för människor och miljö.

Kommer ni att satsa på ännu fler varor som kanske inte uppfattas som så ”apotekiga” av konsumenterna?
– Ja, vi fortsätter att lyssna på behoven och utveckla sortimentet med fler nyheter. Och självklart går samtliga nya produkter igenom Apotekets noggranna kvalitetskontroll, svarar Caroline Pettersson.

Parallellt har Apoteket ökat sitt tjänsteutbud – med bland annat vaccinationer, provtagning, allergikoll, artroskoll, öronhåltagning och blodtryckskoll.

– Det är andra önskemål från kunderna. Och Apoteket ligger mycket nära kunderna när vi utvecklar våra erbjudanden, säger vd Ann Carlsson till Market.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...