Så mycket växte matbutikerna förra året: ”Går stabilt”

Matbutikerna växte med 3,1 procent under fjolåret. ”Stabilt”, säger Daniel Liljeberg på Svensk Dagligvaruhandel och lyfter fram att den svaga kronan var ett hinder på vägen för högre tillväxt.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med tre procent under december. I de fysiska matbutikerna var tillväxten 2,7 procent och online 23,8 procent.

Det visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel.

Sett till helåret växte branschen med 3,1 procent totalt. Den fysiska försäljningen ökade med 2,8 procent och näthandeln med 21,9 procent.

– Dagligvaruhandeln går stabilt om än i något lägre takt än befolkningsökningen plus inflationen. Kronan försvagades med ungefär två procent mot euron under 2019, vilket har betydelse för prisökningstakten då dagligvaruhandeln är starkt beroende av import, säger Daniel Liljeberg, näringspolitisk expert på Svensk Dagligvaruhandel.

Organisationen konstaterar att tillväxten för e-handeln under det fjärde kvartalet var den sämsta på hela året. Försäljningen ökade med 17,2 procent.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...