Foto: Shutterstock

Så mycket växer Black Friday i år: ”Kommer vara större än någonsin”

Black Friday förväntas växa med 15-30 procent i år. Det bedömer Pricerunner utifrån bolagets senaste E-handlarindex. “Black Friday-rean kommer vara större än någonsin online i år”, säger Pricerunners vd Nicklas Storåkers.
Annons:
Text: Mikael Sydner
Annons:

De mest populära kategorierna under Black Friday 2019…

  1. Leksaker
  2. Hörlurar och gaming-headsets
  3. Mobiltelefoner
  4. TV
  5. Parfym

… och de mest populära produkterna 2019

  1. Apple Airpods med laddningsetui
  2. Xiaomi Roborock S5 
  3. Apple Iphone 8 64GB
  4. Microsoft Xbox One S All digital edition 1TB
  5. SonyWH-1000XM3

Källa: Pricerunner

 

Kantar har på uppdrag av Pricerunner undersökt svenska e-handlares och retailers förväntningar inför årets Black Friday, som infaller den 27 november i år.

– Undersökningen visar tydligt att Black Friday och julhandeln kommer att flytta försäljningen online i år med en hastighet vi aldrig kunnat ana för ett år sedan. Detta skapar på olika sätt utmaningar både för e-handlare och fysiska butiker, säger Nicklas Storåkers.

I undersökningen uppger hälften av deltagarna, 48 procent, att de tror på en ökad försäljning jämfört med 2019 medan 41 procent tror på oförändrad försäljning. Tre av tio e-handlare säger att de kommer att utöka försäljningen från enbart Black Friday till att även ha rea på produkter under hela Black Week.

Baserat på undersökningen och e-handelns tillväxt hittills i år, bedömer Pricerunner att Black Friday kommer öka med 15-30 procent jämfört med 2019.

– Black Friday-rean kommer att vara större än någonsin online i år, då konsumenter spenderar mer tid hemma och gör en majoritet av sin shopping på nätet. Coronapandemin har skyndat på utvecklingen av näthandeln med tre år och med rådande restriktioner kommer det påverka både Black Friday och julhandeln i år, säger Nicklas Storåkers.

Undersökningen E-handlarindex genomförs kvartalsvis av Kantar Sifo bland Pricerunners kunder. Den senaste genomfördes online 18 september-1 oktober i Sverige och Danmark. I Sverige deltog 78 e-handlare/retailers.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...