Foto: Andreas Fransholm

Så mycket tappade prylkedjan under krisen – laddar med nya butiker

Teknikmagasinets rekonstruktion kostade närmare hundra miljoner i utebliven försäljning. Då väljer kedjan att gå på offensiven – och öppna nya butiker.
Text: Michael Sandsjö
Annons:

Ett halvår efter att Teknikmagasinet gick ur den omfattande bolagsrekonstruktionen kommer nu kvittot på hur mycket konkurshotet kostade: Nästan hundra miljoner kronor i utebliven försäljning.

Prylkedjan räddades i sista sekunden av riskkapitalisten Peter Gyllenhammar. Därefter har Teknikmagasinet jobbat hårt med både butikskonceptet och sortimentet.

Två butiker har öppnats i Norge, en i Mölndals centrum och en är på väg att öppna på centralstationen i Helsingfors.

Den sista med ett så kallat expresss-sortiment, vilket betyder färre produkter i lager.

Under nästa år räknar vd Catherine Sahlgren med att kunna etablera ytterligare en handfull nya butiker.

– Vi jobbar aktivt med att hitta bra trafiklägen, men det tar tid. Fastighetsägarna på tågstationer och på flygplatser är ju inte nödvändigtvis kommersiellt drivna, säger Catherine Sahlgren, till Market.

Ni förlorade mycket pengar förra året. Vad gör ni för att ta igen förlusten?
– Butikerna ute i landet går bättre och bättre och vi har som sagt flera bra lägen på gång. Och vår e-handel tuffar på. Den utgör ungefär sju-åtta procent av vår totala försäljning i dag, säger Catherine Sahlgren.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...