Foto: Foto Kalle Östgren

Så lockar du kunden till butiken - experternas råd från NRF 2018

Showrooms, upplevelser, mat och dryck och bokade säljarbesök. Det är några sätt att få kunderna att fortsätta besöka fysiska butiker.
Text: Thomas Karlsson
Annons:

Under andra dagen på retailkonferensen NRF Big show i New York låg mycket av fokus på de fysiska butikerna och hur får kunderna att åter börja vilja besöka butiker.  

Antalet butiksbesök har minskat med tio procent de senaste fem åren, enligt Lee Peterson, analytiker på konsultföretaget WD.

Han spår att 25 procent av USA:s gallerior kommer ha stängt inom fem år. Men han tror inte att butiksdöden är självsäker, förutsatt att man sköter butikerna på rätt sätt och gav några tips för att göra den fysiska handeln mer intressant för konsumenterna.

  • Show room-butiker. Flera varumärken och kedjor har öppnat mindre show rooms där kunderna kan se sortimentet och beställa online. Och kunderna gillar affärsidén visar undersökningar.
  • Mat och dryck i butiken. Framför allt den yngre generationen samlas gärna runt en måltid i gallerian, vilket ger även butiken en möjlighet att locka besökare till en egen restaurang eller kafé.
  • Pop up-butiker. Det är ingen ny trend, men de måste skötas rätt för att bli lyckade. Många kunder gillar att hitta nya tillfälliga butiker på gärna oväntade ställen.
H&M har öppnat kaféet It´s platt i en av sina butiker på Drottninggatan i Stockholm.

Glenn Shoosmith från brittiska Bookingbug har ett annat tips för att få kunderna till butiken: bokade säljbesök.

– 53 procent av kunderna är intresserade av att kunna boka säljbesök i butiken visar undersökningar, säger han.

Den brittiska varuhuskedjan John Levi´s erbjuder bokade möten i 22 olika avdelningar, kunden också om den vill kan välja medarbetare.

Och hos varuhuset Marks & Spencer, varuhuset som är kända för sina underkläder, kan kunderna boka besök för experthjälp vid BH-köp. Något som har fått försäljningen att dra iväg.

– Det finns många fördelar med att erbjuda bokade sälj- eller expertbesök i butiken, säger Glenn Shoosmith och listan fyra fördelar:

  • Kunderna får en ökad butiksupplevelse och känner att det får en bra service.
  • Butiken får info om kunden och kan förbereda säljmötet med bra produkter, erbjudanden och merförsäljning.
  • Genom att planera lite mer krävande kundmöten, kan butiken optimera personalstyrkan.
  • Butiken får mycket data och insikt om både enskilda kunder och kundgrupper.

– Och erfarenheten visar att butikerna som erbjuder bokade säljbesök säljer mer, säger Glenn Shoosmith.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...