Foto: Shutterstock

Så blir svenskarna ännu starkare – försäljningen lyfte till över fem miljarder kronor

Svenskarnas stora intresse för träning och hälsa håller i sig. Därför fortsätter försäljningen av sportnutrition att lyfta. ”Protein driver tillväxten”, säger Svensk Egenvårds vd Mats Nilsson till Market.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Försäljningen per kategori

Kosttillskott/vitaminer: 2843,6 (2745,6)
Sportnutrition: 1490,6 (1410,1)
Kosttillskott: 1260,6 (1229,7)
Viktkontroll: 440,2 (449,5)
Växtbaserade läkemedel: 272,2 (263,8)

Fotnot: Beloppen är i miljoner kronor.
Källa: Svensk Egenvård

Svensk Egenvårds statistik för 2018 visar att marknaden växte med 3,6 procent jämfört med året innan.

Därmed nådde den drygt fem miljarder kronor.

– Tränings- och hälsotrenden är fortsatt stark, säger Mats Nilsson om den rekordhöga nivån.

Sportnutrition hade den procentuellt högsta tillväxten med en ökning på hela 5,7 procent.
Protein är främsta motor.

– Inget tyder på att inköpen av proteiner minskar.

Kosttillskott och vitaminer är fortfarande största kategori på den svenska egenvårdsmarknaden och var upp med 3,6 procent medan säljökningen för växtbaserade läkemedel steg med 3,2 procent.

Viktkontroll sjönk ytterligare: 2,1 procent.

– Men minskningen har avtagit efter negativ publicitet för några år sedan, säger Mats Nilsson.

Dagligvaruhandeln är fortfarande den största försäljningskanalen med en marknadsandel på 24,4 procent.

Apoteken är tvåa på 22,4 procent och hälsofackhandeln trea på 20,1 procent.

– Konsumenterna handlar mer avancerade produkter hos apoteken och i hälsofackhandeln och det beror sannolikt på att de åtnjuter ett stort förtroende.

Internetförsäljningen växer mest men marknadsandelen är fortfarande bara 16,4 procent.

– Tillväxten går förhållandevis långsamt och det är uppenbart att kunderna vill se och hålla i produkterna innan köp, säger Mats Nilsson.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...