Så agerar H&M för att möta krisen: ”Alla delar i verksamheten omfattas”

31 mars var en majoritet av H&M-gruppens butiker stängda och under månaden sjönk försäljningen med 46 procent. ” Vi har därför infört en rad kraftfulla åtgärder”, säger Helena Helmersson.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

31 mars var 3 778 av H&M-gruppens 5 065 butiker stängda på 54 marknader.

– Efterfrågan har dämpats även på många andra marknader på grund av den oro och osäkerhet som pandemin orsakar, säger Helena Helmersson i en kommentar.

Mätt i lokala valutor sjönk försäljningen under månaden med 46 procent, jämfört med året innan.

– I Kina syns dock en successiv återhämtning allteftersom butikerna har öppnats igen, säger Helena Helmersson.

Online ökade H&M försäljningen med 17 procent i mars. E-handeln är fortfarande öppen på 47 av 52 markander.

För att möta krisen har koncernen tvingats till kraftfulla åtgärder.

– Alla delar av verksamheten omfattas och samtliga kostnader gås igenom, säger Helena Helmersson.

Varuinköp justeras, planerade investeringar utvärderas på nytt, aktieutdelningen ställs in, aktiviteterna online utökas, dialog för med fastighetsägare om sänkta hyror och en utökning av kreditfaciliteterna har setts över för att säkra tillgången på likviditet.

Som Market berättade i går planerar H&M även att korttidspermittera tiotusentals ur personalen världen över.

– Ett exakt antal kan inte ges i dagsläget. Lokal lagstiftning har olika definitioner och villkor för tillfälliga permitteringar och korttidsarbete, säger Helena Helmersson och tillägger att man inte utesluter uppsägningar.

- För ledande befattningshavare införs temporär lönesänkning med 20 procent, fortsätter hon.

Helena Helmersson konstaterar att situationen som samhället nu befinner sig i saknar motstycke.

– Allt detta kommer även att skynda på den redan pågående förändringen av vår bransch. Vi bedömer att de kraftigt ändrade konsumentbeteenden vi nu ser kommer att ytterligare öka samhällets digitalisering och även fokus på hållbarhetsfrågor, områden som fortsätter att vara mycket viktiga för oss. I nuläget agerar vi utifrån mycket snabbt ändrade omvärldsförhållanden samtidigt som vi säkerställer att vi har det bästa kunderbjudandet.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...