Foto: Foto: Shutterstock

Ryktet om butiksdöden i USA överdrivet – här är siffrorna som bevisar motsatsen

Ryktet om den amerikanska detaljhandelns död är – just ett rykte. Det hävdar NRF, USA:s motsvarighet till Svensk Handel, i en kartläggning som visar att för varje butiksstängning som sker, öppnar 2,7 nya butiker.
Text: Susan Berzelius
Annons:

I juli redovisade den amerikanska detaljhandeln en ökning på 4,2 procent. Därmed har handeln ökat omsättningen under samtliga månader till och med juli i år jämfört med samma månader förra året.

Och en ny kartläggning som NRF tagit fram tillsammans med IHL Group visar dessutom att den så kallade butiksdöden är gravt överdriven. Totalt visar statistiken att för varje butik som stängs för gott, öppnar i snitt 2,7 nya. butiker.

Allra bäst går det för servicehandeln. Samtidigt som branschen stänger 18 procent av butikerna under innevarande år, öppnar 55 procent nya. För modehandeln är motsvarande siffra 29 procent stängda butiker, 38 procent öppnade.

I bygg- och elektronikhandeln kommer 15 procent av butiksbeståndet att stänga, medan 48 procent nya butiker ser dagens ljus.

Till och med den utdömda varuhusbranschen visar ett nollsummespel under 2017: 14 procent stängs, lika många öppnas.

– Totalt visar vår kartläggning att 751 kedjor eller varumärken har en nettoökning av antalet butiker medan 278 har ett minus-netto, säger Mark Mathews, vice vd på NRF, National Retail Federation.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...