Foto: Foto: Suvad Mrkonjic

Rustas norska mål: 50 butiker

Rusta går in i Norge i oktober. I dag avslöjar vd:n kedjans mål. ”Vi siktar på uppåt 50 varuhus”, säger Göran Westerberg.
Annons:
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Starkt varumärke

Rusta är ett av den svenska detaljhandelns allra starkaste varumärken.

Det visar rapporten Handelns hetaste kedjor 2014. Rapporten ger en utförlig bild av hur känt och omtyckt Rusta är bland de svenska konsumenterna.

Här kan du enkelt beställa rapporten.

Market berättade i slutet av februari att Rusta satsar på en internationell expansion och skulle etablera tre varuhus på den norska marknaden under oktober-november.

Men det blir ytterligare två enheter redan i höst.

– Intresset för Rusta är stort och därför inviger vi fem varuhus innan årsskiftet, säger Göran Westerberg entusiastiskt.

Rusta har hittills signerat avtal för sju butiker och dessutom finns avsiktsförklaringar för ”ytterligare ett antal lägen”.

– Många norrmän har en relation till oss via våra gränshandelsvaruhus i Charlottenberg, Nordby och Töcksfors och ser vår tv-reklam. Den svaga marknadsutvecklingen i Norge är en fördel för oss som lågpriskoncept eftersom konsumenterna är mer prismedvetna. Dessutom är det bra tillfälle att etablera sig i Norge nu eftersom hyresnivåerna på attraktiva lägen har blivit mer överkomliga.

Hur många varuhus räknar du med att Rusta öppnar i Norge?
– Min bedömning är att det på lång sikt blir mellan 40 och 50 varuhus, svarar Göran Westerberg.

Lågpriskedjan har 73 varuhus i Sverige och siktar på att successivt växa till 100.

Senaste verksamhetsåret ökade nettoomsättningen med 13 procent till 3 035 miljoner kronor.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...