Foto: Daniel Norman

Ridå upp för Kappahl Kids –kika in i kedjans nya butikskoncept

I dag är det premiär för Kappahl Kids. Kedjans barnavdelning har blommat ut till ett eget butikskoncept. ”Sortimentet är detsamma men rent konceptuellt är det en annan upplevelse”, säger Sverigechefen Martin Barden.
Text: Daniel Norman
Annons:

Två stora posters hänger över butiksfronten i Ringens köpcentrum på Söder i Stockholm. ”First ever Kappahl Kids opening 28 februari”, står det på dem.

Bakom dem pågår en febril aktivitet. Det är dagen innan öppning och Market får som första tidningen se det nya konceptet.

– Nu känns det lugnt. Den sista leveransen kom för en timme sedan så nu är allt på plats, säger Annette Nilsson, projektledare för Kappahl Kids.

Tillsammans med Olivia Larsson, PR-ansvarig för Kappahl i Sverige, visar hon runt i butiken.

– Det finns en hel del saker i konceptet som symboliserar Kappahl men det finns också delar som bara finns hos Kappahl Kids, säger Annette Nilsson.

Inredningen går i ljusa färger, mycket trä. En skandinavisk touch.

– Vi lyfter fram det som Kappahl står för, säger Olivia Larsson.

Men till skillnad från en vanlig Kappahl-butik får lekfullheten ta plats på ett annat sätt, utan att ta fokus från kläderna.

– Vi har utgått från barnen, säger Annette Nilsson.

Det första kunden möter när den kliver in i butiken är ett litet hus, en lekstuga, fyllt av inspiration.

– Vi har jobbat mycket mer med dockor än vi gör i våra andra butiker för att skapa inspiration. Dagens kund har bråttom och vill ha hjälp med förslag, säger Annette Nilsson .

Kulramen symboliserar Kappahl Kids och syns på flera sätt i butiken. Förvrängda speglar är ett annat inslag som ska roa barnen.

– Något som är nytt är tydligheten i hur vi lyfter fram våra varumärken. Vi vill förstärka varumärkeskännedomen och vara tydliga mot målgruppen, berättar Olivia Larsson medan vi går runt i butiken .

BILDSPEL: Kika in hos Kappahl Kids.

 

Populära Newbie finns där liksom sex andra varumärken riktade till barn.

Redan vid entrén visar skyltar åt vilket håll kunden ska gå för att hitta ett specifikt varumärke. Runt i butiken finns sedan skyltar för dem.

Annars är butiken uppdelad efter storlekar men tjejkläder på ena sidan och killkläder på den andra.

– Det handlar om att göra det enkelt för kunden att orientera sig, säger Annette Nilsson.

Växter är ett naturligt inslag i butiken, hållbarhet är viktigt för Kappahl.

– Det här är första gången jag ser konceptet. Sortimentet är detsamma som i våra andra butiker men rent konceptuellt är det en annan upplevelse, säger Martin Barden som ansluter efter en liten stund.

Vad har ni fått för reaktioner från kunderna sedan ni gick ut och berättade att ni öppnar Kappahl Kids?
– Många säger: ”Vad kul att ni vågar”, säger Oliva Larsson.

– Vi var och handlade i en butik här på Söder. Då sa en kvinna som jobbar där: ”Vad bra att ni öppnar en barnbutik. Mina barn har växt ur Newbie”, berättar Anette Nilsson.

Butiken är 300 kvadratmeter stor och har plats för hela barnsortimentet.

– Nu ska det bli spännande att se hur konceptet tas emot och få feedback från kunderna, säger Annette Nilsson.

Hur går ni vidare med konceptet? Blir det fler butiker?
– Vi måste ge oss själva en chans att testa det här under det här året. Låta kunderna säga sitt och sedan utvärdera hur vi går vidare, säger Martin Barden.

– Har du sagt att 15 fastighetsägare hörde av sig och vill ha Kappahl Kids efter att vi gick ut med pressreleasen, flikar etableringschef Hans Jepson in när han går förbi.

– Nu framstår jag som bromsklossen, säger Martin Barden och skrattar.

Annettte Nilsson, projektledare för Kappahl Kids, Martin Barden, Sverigechef för Kappahl och Olivia Larsson, PR-ansvarig för Kappahl i Sverige.
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...