Retailprofilen lanserar podcast: ”Saknat någon som pratar lösningar”

Casalls tidigare vd Jon Lööf och Gate46 lanserar Retailpodden som publiceras i samarbete med Market. ”Jag har saknat en podd som adresserar problemen och pratar om lösningar”, säger han.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Jon Lööf har arbetat inom retail i cirka 20 år, bland annat som vd för Casall.

– Jag brinner verkligen för förändring och pratar passionerat om retail. Jag har alltid intresserat mig för allt i och omkring retail, säger han.

Nu är han egen och jobbar bland annat med att föreläsa och moderera.

Dessutom lanserar han Retailpodden.

– Jag tror att tiden vi går in i nu kommer att vara en av de mest betydelsefulla tiderna för retail på lång tid. Jag träffade personer med samma passion för retail på Gate46 och vi bestämde tillsammans att göra någonting för att belysa just det positiva och ge inspiration till förändring, säger Jon Lööf och fortsätter:

– Många stora bolag får det jobbigt, en del stänger och nya spännande koncept föds i bakvattnet. Vi kommer se många bolag som föds nu vara dominanta på en global spelplan inom 10-20 år. Bara att få vara mitt i denna tid, när det händer, där det händer – vem vill inte det? Jag har saknat en podd som adresserar problemen och pratar om lösningar. Så jag tänkte ”varför inte skapa den själv?”

Han väljer att lansera podden i samarbete med Market.

– Jag läser själv Market ofta och så gör även de jag pratar med. Det är ett naturligt val för mig att lansera tillsammans med Market och supporta deras initiativ att skapa en hubb för oss med ett djupt intresse för retail. Vi tror på samma sak, sprida kunskap för att öka förändring och skapa förutsättningar.

Det första avsnittet har precis kommit ut.

– Sedan kommer ett i veckan med kort uppehåll över jul. Räkna med åtta till tio avsnitt. Sedan får vi hur intresset ser ut om vi kör säsong två, säger Jon Lööf.

Vilka frågor kommer du att lyfta i podden?
– Det kommer att pratas om Amazon, hur man ska ta sig an denna plattform. Varför man bör fokusera på det nu och vilka enkla första steg man kan ta som varumärke. Men även samtal om kundresan. Sen är det massor av intressanta diskussioner som rör bolag inom och runt retail.

Markets redaktionschef Pontus Edman gläds över samarbetet.

– Vi har som mål att få in flera externa röster på Market som kan bredda bilden av retail ytterligare. Jon har en väldigt intressant bakgrund med sin erfarenhet som vd, därför ska det bli ett spännande samarbete som jag hoppas att våra läsare kommer att uppskatta.

Samtidigt kan Market avslöja att Jon Lööf kommer att dyka upp som krönikör på sajten framöver.

– Jag kommer att skriva om allt från handelns fokus på hållbarhet, till prispressen som tvingar många bolag ner på knäna. Jag har ett brett intresse och kommer att skriva om de ämnen som berör mig, säger Jon Lööf.

Här kan du lyssna på Retailpodden!

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...