Foto: Shutterstock

Retail Awards: Vinnaren sticker ut genom sitt sätt att hantera trogna kunder

Vinnaren av Årets lojalitetsprogram ska göra det där extra för att engagera sina kunder – nått som sticker ut. Kundklubben ska generera merförsäljning och lojalitet. Finalister i år är Gant, Netonnet och Apoteket.
Annons:
Annons:

För att vinna utmärkelsen Årets lojalitestprogram vid Retail Awards måste företaget visa på hur det på ett unikt sätt engagerar olika typer av kundsegment med hjälp av relevanta kunddata och kundinsikter.

Kundklubben ska skapa mervärde för kunderna vilket i sin tur leder till merförsäljning och lojalitet.

Finalister i år är Gant, Netonnet och Apoteket AB. Här berättar de mer om sig själva:

Hallå där Carina Fogdegård, Global CRM Director på Gant

Det är första gången ni tävlar i Retail Awards. Vad var det som lockade att nominera er till kategorin Årets Lojalitetsprogram?
– Det lät lockande och vi har gjort en hel del på Gant under de senaste två åren. Lojalitetsprogrammet har egentligen bara varit live i två år och är en bra möjlighet att paketera och visa upp det vi gör.
– Retail Awards är en relevant tävling och framför allt ett event där man kan få inspiration av andra. Det är bra att branschen hittar forum att bygga broar och skapa relationer. Vi sitter ju alla med samma utmaningar.

Varför är lojalitet så viktigt inom branschen?
– Man ska aldrig tro eller säga att man har lojala kunder, då är man illa ute. Det handlar mer om att vi ska vara lojala mot våra kunder och bygga tillit. Det innebär att leverera varje gång i varje möte med kunden. Att de känner att vi är relevanta i våra produkter, våra tjänster och i våra event. Det är då man kanske förtjänar lojalitet.

 

Hallå där Carola Tiberg,  marknadschef för Netonnet

Ert lojalitetprogram saknar rabatter och bonusar. Varför då?
– Rabatter och bonusar kan skapa försäljning på kort sikt men inte lojalitet på längre sikt. Vi tror att sann lojalitet kommer av att man verkligen gillar företaget man handlar från och att värdet är större än just rabatter. Förutsatt att man har rätt pris från början såklart.

Vad är den främsta USP:en med ert lojalitetsprogram?
– Klubbhyllan gör det enklare, roligare och smartare att handla hos oss. Via Klubbhyllan erbjuder vi våra kunder guidning till hur man gör rätt köp och bra tips och råd från våra experter inom ett antal områden. Rent praktiskt hjälper vårt lojalitetsprogram våra kunder med saker som att spara kvittot digitalt, egen teknikrådgivare, 90 dagars öppet köp, gratis lån av släpkärra etc.

Hur skulle ni använda priset om ni vinner?
– Vi skulle se det som ytterligare ett kvitto på att det lönar sig att gå sin egen väg och inte göra som alla andra. Att kunderna uppskattar det vi gör är det allra viktigaste.

 

Hallå där Ann Carlsson, vd för Apoteket AB

Vad betyder kundlojalitet för Apoteket AB?
– Kundlojalitet har alltid varit väldigt viktigt för oss på Apoteket. Medlemmarna är våra mest lojala kunder och det är självklart av yttersta vikt att de fortsätter att välja oss genom att vi fortsätter att ge dem bra information och erbjudanden.

Vilka faktorer tror du har gjort att ni tagit er till final i kategorin Årets Lojalitetsprogram?
– Att förstå och arbeta på rätt sätt med kunddata är idag affärskritiskt. Jag tror att vi är i final tack vare vårt uthålliga arbete med att använda kundinsikter för att skapa relevanta förmåner och erbjudanden till våra medlemmar i kundklubben.

Vad skulle det betyda om ni vann?
– Det skulle såklart göra oss väldigt glada och stolta. En vinst skulle vara ett fint kvitto på att det arbete som vi gör går i rätt riktning och motivera oss att fortsätta fokusera på våra medlemmar.

 

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...