Foto: Shutterstock

Retail Awards: Vinnaren ser den enskilda medarbetaren som en viktig pusselbit

Det företag som vinner pris som Årets arbetsgivare vid Retail Awards ska se medarbetarna som en viktig del i deras framgång. Finalisterna i år är Jysk, Lidl och Elgiganten.
Annons:
Annons:

Företaget som vinner pris som Årets arbetsgivare vid Retail Awards digital prisutdelning 21 september ska aktivt ha vidtagit åtgärder för att utveckla och rusta företaget inför framtiden.

Där ska medarbetarna ses som en viktig del i företagets framgång och det ska aktivt arbeta med att kompetensutveckla dem.

Årets finalister är Jysk, Lidl och Elgiganten. Här berättar de mer om sig själva:

Tre frågor till  Johan Sjödin, vd på Jysk

Vad betyder det för er att vara nominerade till Årets arbetsgivare på Retail Awards?
– Oj, väldigt mycket. Stolthet, såklart och ett kvitto på att vi tar bra hand om våra medarbetare.

Vad tycker du utmärker en bra arbetsgivare 2020?
– Utmaningen är ju att få ihop omsättningen och resultatet, samtidigt som vi behöver lyssna på medarbetarna och skapa en miljö där de verkligen trivs. Och det tror jag att vi lyckas med. Det finns ett härligt engagemang som går igenom hela bolaget, tycker jag.

Hur skulle en vinst i den här kategorin påverka er som bolag?
– Det skulle betyda massor. En rejäl egoboost och en bekräftelse på att vi alla är på ett ställe där vi är måna om varandra.

 

Hallå där Helena Erlingsjö, HR-direktör på Lidl Sverige

En dagligvarukedja bland två andra sällanköpsaktörer. Hur känns det att vara nominerad till Årets arbetsgivare?
– Fantastiskt roligt. Vi är väldigt glada och stolta över att finnas med i det här sammanhanget.

Varför tror du att ni är det?
– För att vi har en bra och genomtänkt kultur inom bolaget och för att jag tror att våra medarbetare känner igen det vi står för. Från våra medarbetare i butikerna till alla på våra lager och på huvudkontoret.

Vad skulle det betyda om ni faktiskt blev Årets arbetsgivare 2020?
– Väldigt mycket. Det skulle vara ett kvitto för så många för det hårda arbete som vi genomfört tillsammans. De finns fortfarande medarbetare som behöver försvara varför de jobbar för Lidl. Så en sådan utmärkelse skulle förstås vara ett jättebevis för att vi är en modern och bra arbetsgivare.

 

Hanna Bergfäldt, HR-chef på Elgiganten om …

…att finnas med i slutstriden i kategorin Årets arbetsgivare:
– Otroligt roligt och något vi är jättestolta över. Vi vill vara den bästa arbetsgivaren och jobbar konsekvent med att förbättra oss i alla led. Vi har bestämt oss för att ha två huvudpersoner – medarbetaren och kunden. De är våra prioriteringar i allt.

…att bli ännu mer relevant som arbetsgivare:
– Framöver tror jag att det blir än viktigare att stå för sunda värderingar, ett modernt (snällt) ledarskap och en flexibel arbetsplats där man erbjuds utveckling och möjlighet utifrån önskan och behov.

…det viktigaste 2020:
– Vi har insett att man behöver sätta medarbetare i fokus på riktigt. Det är medarbetaren som gör skillnaden för kunden och därför måste det som är viktigt för de anställda spegla företagets prioriteringar. Men det innebär också att man som arbetsgivare måste ta ställning. Ta ställning till vilka man vill vara som arbetsgivare, bestämma sig och stå upp för den riktning man väljer.

 

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...