Foto: Jessica Segerberg

Retail Awards: Här får de fristående butikerna stå i rampljuset

Årets butik ska vara en fristående retailer som i stark konkurrens arbetar kreativt och framgångsrikt med sitt butikskoncept. Finalister inför årets Retail Awards är Cityoptik i Stockholm, Hepcat i Lund och Idyllien i Visby.
Annons:
Annons:

Årets butik ska vara framgångsrik och lönsam när det gäller sortiment, utformning och service.

Priset har instiftats för att främja enskilda butiker som i stark konkurrens arbetar kreativt och framgångsrikt med sitt butikskoncept.

Vinnaren får inte vara del av en större kedja. Här gör enskilda handlare upp om priset.

Finalister i år är Cityoptik i Stockholm, Hepcat i Lund och Idyllien i Visby.  Här berättar de mer om sig själva:

 

Tre frågor till Åsa Vikström, delägare på Cityoptik i Stockholm

Vad betyder ett bra kundmöte för dig?
– Att bemöta kunden på ett vänligt sätt med stor kunskap. Vi har jobbat i den här butiken i över 30 år och har aldrig gått någon säljkurs utan baserar vårt kundmöte på hjärta och känsla. Vi är enbart kvinnor som jobbar i butiken och vänlighet genomsyrar hela verksamheten.

Ni har inte rea – varför då?
– För att vi såg att det inte drev vår försäljning samtidigt som det var svårt att upprätthålla lönsamheten. Så för fem-sex år sedan tog vi beslutet att inte rea mer. Men vi är väldigt duktiga på det vi gör, erbjuder bra service och har kvalitativa produkter så vi kände att vi kunde våga mopsa upp oss lite och sticka ut.

Ni är duktiga digitalt, både via hemsida och sociala medier. Hur viktigt är det?
– Det är en superviktig marknadskanal. Vi försöker att inspirera våra kunder i alla kanaler. Många tror att vi har en stor organisation som sköter detta, men det är vi medarbetare som gör det.

 

Hallå där Robert Göthe, ägare av livsstilsbutiken Hepcat i Lund

Beskriv ert koncept?
– Vi är ett lifestylevarumärke som säljer allt från kläder och skor till vinylskivor. Vi är väldigt nischade och har en nära relation till våra leverantörer som ofta är i butiken.

Känslan är att ni är väldigt nära era kunder?
– Ja så är det. Mycket av vår försäljning och vårt kundmöte handlar om storytelling. Våra kunder vill känna en äkthet i det vi gör där ingenting ska vara påhittat eller kopierat. Det ska vara en upplevelse att komma hit, oavsett om man handlar eller bara kommer in på en kopp kaffe.

När pandemin inte hindrar oss från att resa lockar ni också kunder från andra delar av världen?
– Ja, vi har blivit lite av en destination. Vi har många tyskar och danskar som kommer hit. Även en och annan amerikan och islänning. Vi var också tidigt ute med vår e-handel
(lanserade 2002), där vi har kunder från världens alla hörn.

Vad skulle utmärkelsen Årets Butik betyda?
– Det vore ett enormt erkännande.

 

Catrin Kylberg,  handlare,  Idyllien i Visby om ...

…varför butiken en gång grundades:
– Vi hade en cancersjuk dotter och familjen behövde något att samlas kring. Så vi be-stämde oss för att starta en inredningsbutik med fokus på kvalité där allt överskott skule gå till sjukhusen för att göra sjukhusvistelsen bättre för barn och deras familjer. I dag har vi skänkt nära en halv miljon kronor för att göra sjukhusrummen till en ännu bättre plats, men det finns mycket mer att göra.

...kundernas vilja att handla med hjärtat:
– Många känner till vår historia och många kunder vill göra gott, precis som vi. Vi vill skapa en god värdekedja hela vägen, i allt från produktionen och att den fungerar på ett bra och hållbart sätt till att överskottet från verksamheten gör gott för andra.

…vad en utmärkelse som Årets Butik skulle betyda:
– Väldigt mycket, förstås. Fler konsumenter skulle få upp ögonen för vårt varumärke.

 

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...