Foto: Shutterstock

Retail Awards: Här blir marknadsföringen avgörande för succé

Innovativ reklam premieras i Retail Awards nya kategori Årets marknadsförare. Vinnaren ska se tydliga effekter av sitt arbete. Finalister i år är Willys, Jula och Synsam.
Annons:
Annons:

Årets marknadsförare är en ny kategori för Retail Awards i år.

Vinnaren ska vara en detaljist som på ett innovativt sätt driver sin marknadsföring och som ser effekt av det genom tillväxt och varumärkesstyrka.

Den ska helt enkelt ha en avgörande roll för företagets utveckling.

Finalister är Willys, Jula och Synsam. Här berättar de mer om sig själva:

 

Tre frågor till  Patrick Grabenbauer, marknadschef, Willys

Hur känns det att vara finalist i den nya  kategorin Årets marknadsförare?
– Det känns mycket hedrande. Det är ju många retailkollegor som är bra på marknadsföring så det är fantastiskt att ha gått till final!

Varför går det så bra för Willys?
– Vi har en bra affärsidé i grunden och en genomtänkt strategi som vi håller envist fast vid men som vi inte heller är rädda för att utveckla över tid. Och så har vi extremt duktiga och engagerade medarbetare!

Vilka är de största utmaningarna med att skapa stark marknadsföring?
– Att vara relevant, att ha förmågan att göra och prata om saker som människor bryr sig om på ett sätt som gör att det blir intressant. Stark marknadsföring påverkar affären, slutresultatet måste vara att kunderna gillar oss och handlar mer hos oss. Marknadsföring som inte påverkar affären kan vara bra reklam, men det är inte bra marknadsföring.

 

Hallår där Jonas Järrenfors,  marketing director, Jula

Vad skulle det betyda för er om ni blev Årets marknadsförare?
– Det skulle visa att vårt kommunikationskoncept är en utveckling av Julas marknadskommunikation i rätt riktning – och att vi lyckats addera ett emotionellt perspektiv på rätt sätt till vår i övrigt väldigt rationella marknadsföring. Dessutom skulle den innebära stor stolthet för alla oss inom Jula.

Vad är bra marknadsföring för dig?
– Det är kommunikation som bidrar till eller överträffar resultat i enlighet med uppsatta kommunikationsmål samtidigt som den efterlämnar långsiktiga och positiva känslor hos målgrupperna.

Vilka är Julas kunder om fem år?
– Vår affärsidé tar utgångspunkt i människor som gillar, eller inte räds, att själva starta projekt kring hemmet och fritiden. Om fem år hoppas jag att vi i enlighet med vår vision fortsätter att få fler att vilja fixa saker själva.

 

Michael Grimborg,  CMO, Synsam Group om…

…att vara finalist:
– Är otroligt stolt och glad att Synsams arbete uppmärksammas och att alla lagdelar hos oss får ”skina”.

…vad som har tagit Synsam till bolagets nuvarande position:
– I grunden har vi en innovativ och stark strategi som sattes för några år sedan och som sedan dess har exekverats i alla delar. Allt från omgörning av butik, färg, sortiment, kommunikation med mera. Från 450 enskilda beslut till en tydlig och stark nordisk kedja.

…nästa steg i er resa:
– Vi har extremt höga ambitioner framöver och som bolag vill vi bidra till ännu mer hållbara lösningar för vår miljö och samhälle. Abonnemanget där gamla bågar återvinns och blir till nya är ett sådant initiativ, bågar gjorda av återvunnen havsplast ett annat och gratis aktivitetsglasögon till barn med synfel ett tredje. Det kommer mer så stay tuned helt enkelt.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...