Foto: Shutterstock

Retail Awards: Årets omniupplevelse skapar en ultimat köpprocess

En total köpupplevelse i toppklass. Det förväntas vinnaren av Årets omniupplevelse erbjuda. Företaget ska också visa på nytänkande och ta hänsyn till alla led i processen. Finalister är Kjell & Company, Clas Ohlson och Kicks.
Annons:
Annons:

Genom att nyttja både de elektroniska och fysiska kanalernas fulla potential ska vinnaren av Årets omniupplevelse skapa en total köpupplevelse i toppklass.

Företaget ska också vara nyskapande när det gäller till exempel leveranser och betallösningar och konceptet ska genomsyra alla kanaler.

Finalister i år är Kjell & Company, Clas Ohlsson och Kicks. Vinnaren utses på den digitala prisutdelningen 21 september.

Här berättar finalisterna mer om sig själva:

 

Tre frågor till Fredrik Hällkvist, chef omnikanal, Kjell & Company

Vad skulle en seger betyda för er?
– Det är redan en ära att bli finalist. Om vi dessutom skulle stå som segrare skulle betyda enormt mycket för oss alla som arbetar inom Kjell & Company. Det är ett kvitto på att vi vågar skapa positiv skillnad för våra kunder och som visar att vi kommit långt på rätt väg.

Varför tycker du att är ni en värdig finalist?
– Det som kännetecknar en finalist inom årets omniupplevelse tror vi är en aktör som är besatt av kundnöjdhet och av en genuin vilja att vara relevant för kunden i varje kon-takt. Det är också just dessa egenskaper som Kjell & Company har och visar när vi varje dag försöker lyssna och skapa ännu mer relevanta kundmöten.

Vad är en bra omniupplevelse?
– Att få ha en relation med en aktör som kommer ihåg vår dialog oavsett om den ägde rum över telefon, i butiken, e-handeln eller via ett mejl.

 

Hallå där Peder Apelgren, chief digital officer, Clas Ohlson

Hur känns det att vara finalist i Årets omniupplevelse?
– Det känns otroligt kul och energigivande att vi blir uppmärksammade kring något som vi har jobbat väldigt hårt för att uppnå. Utan våra fantastiska medarbetare skulle vi inte ha kunnat vara där vi är, och att vara en av tre finalister är ett kvitto på att vi har fokuserat på rätt saker i rätt tid.

Nämn en milstolpe som har gjort att ni har tagit er hit?
– Det har varit många milstolpar längs vägen och det är svårt att peka ut någon viktigare än den andra. Om jag måste så kan jag nämna införandet av click & collect som både har drivit en förändring i kundbeteende och medarbetarebeteende.

Vilka är de största utmaningarna med att skapa en stark omniupplevelse?
– Den största utmaningen är utan tvekan att utmana och ändra befintliga etablerade arbetsprocesser.

 

Hallå därFreddy Sobin, vd för Kicks

Vad skulle det betyda för er om ni blev Årets omniupplevelse?
– Det skulle ge oss ett starkt bevis på att vi är på rätt väg, att våra satsningar uppskattas av våra kunder samtidigt som vi lyckats inta en stark position inom branschen.

Vad kännetecknar en bra omnilösning?
– Att man har en genomtänkt omnikanalstrategi och ett system på plats som gör att ett bolag kan arbeta integrerat. Oavsett kanal ska man kunna tillgodose samma inspiration, kampanjer, lojalitetsprogram, personlig rådgivning och sortiment i kombination med personaliserade erbjudanden, smidiga betallösningar och olika fraktalternativ.

Vad är nästa steg i er omniresa?
– Fokus framåt är att arbeta än mer datadrivet och kundcentriskt, med målet att skapa ett än mer relevant kunderbjudande, en starkare köpupplevelse och samtidigt höja kundnöjdheten.

 

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...