Retail Awards: Årets hållbara företag ska vara en förebild som inspirerar

Årets hållbara retailföretag ska arbeta aktivt med frågan i verksamheten och hela sin värdekedja. Genom det ska ekonomiska, miljömässiga och sociala värden skapas. Finalister i år är Lidl, Apotea och Årstiderna Sverige.
Annons:
Annons:

Vinnaren i den här kategorin ska arbeta aktivt med hållbarhet i verksamheten och i hela sin värdekedja, både mot leverantörer och mot kund.

Arbetet ska, genom affärsmodeller, metoder, ledarskap och samarbetet, generera värden ur flera perspektiv: ekonomiskt, miljömässigt och socialt.

Årets hållbara företag ska dessutom inspirera andra att gå samma väg.

Årets finalister är Lidl, Apotea och Årstiderna Sverige. Här berättar de mer om sig själva:

 

Tre frågor till Miriam Thunborg, hållbarhetschef, Lidl Sverige

Det är andra gången ni är i final – hur känns det?
– Det är jätteroligt att det vi gör uppmärksammas. Bygget av Sveriges första klimatneutrala handelsbyggnad och arbetet med att öppet redovisa vårt matsvinn i ton är två exempel på hur vi går i bräschen för branschen.

Vilka är de största utmaningarna för dagligvarubranschen?
– Att det handlar om så många och stora frågor i en snabbrörlig bransch. Matsvinnet och plastfrågan är på agendan nu, men det är lika viktigt att få med sig konsumenterna.

Hur ska ni fortsätta flytta fram era positioner?
– Nästa steg är att arbeta mer kunddatadrivet för att kunna knuffa konsumenten i rätt riktning. Vi behöver uppmuntra våra kunder att testa nya produkter och råvaror om vi ska få till det matskifte som behövs för planetens framtid.

 

Hallå där Sofia Modig, hållbarhetschef, Apotea

Vad gör Apotea till en värdig finalist?
– Vi jobbar aktivt mot leverantörer, transportbolag och kunder för att skapa en hållbar e-handelskedja. Vårt hållbarhetsarbete har redan gett effekter och vår ambition är att bli Sveriges mest hållbara företag.

Nämn en central milstolpe i ert hållbarhetsarbete?
– Vår nybyggda logistikanläggning i Morgongåva är en viktig milstolpe. Anläggningen värms upp av bergvärme, har Sveriges största takanläggning med solceller och genom miljözoner runt byggnaden ställer vi höga krav på transportbolagen.

Var befinner sig Apotea om fem år?
– Då är vi Sveriges mest hållbara företag med en klimatpositiv verksamhet. Vi har skalat upp våra socialt inriktade samarbeten för att tusentals barn ska få bättre levnadsvillkor och har fortsatt arbetet med att för-bättra vattenkvaliteten i Östersjön.

 

Rachel Seow Sosa, marknads- och försäljningschef på Årstiderna Sverige om ...

…att skapa en hållbar handel med livsmedel:
– För oss handlar det om att enbart välja ekologiska råvaror och om att ha koll på varors ursprung – både land och produktionssätt. Därför har vi slopat mellanleden och valt att samarbeta direkt med producenter och lantbrukare runt om i Europa.

…viktiga milstolpar i företagets  hållbarhetsarbete:
– Lanseringen av våra veganska matkassar som i dag står för 50 procent av matkasse-försäljningen. Att helt ta bort det röda köttet ur våra matkassar för att hjälpa våra kunder att äta mer grönt var ett annat stort och viktigt steg.

…om vikten av förebilder:
– Att stora organisationer som FN faktiskt sätter upp tydliga hållbarhetsmål som vi alla är skyldiga att följa sporrar oss att hela tiden bli bättre tillsammans med våra kunder.

 

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...