Foto: Shutterstock

Retail Awards: Årets globala satsning ska ha tagit världen med storm

Vinnaren av priset Årets globala satsning på Retail Awards är ett företag som framgångsrikt vuxit till nya marknader – och som gjort det lönsamt. Finalister är Ideal of Sweden, Chiquelle och Sandqvist.
Annons:
Annons:

Priset, som delas ut till årets globala satsning, riktar sig lika mycket till etablerade retailföretag som uppstickare.

Vinnaren ska ha en uttalad strategi för internationell expansion och ska framgångsrikt ha intagit nya marknader de senaste två åren.

Det räcker inte där, företag ska också kunna visa på tillväxt och positiv ekonomisk utveckling utomlands såväl som på hemmaplan.

Den 21 september får vi veta vem som blir årets vinnare. Finalisterna är Ideal of Sweden, Chiquelle och Sandqvist. Här berättar de mer om sig själva:

 

Tre frågor till Joachim Lindström,  vd på Ideal of Sweden

Ni startade verksamheten i ett garage  i Norrköping – var målet redan då att nå en global marknad?
– Vi har alltid tänkt globalt och tog redan under garagetiden hela företagets kassa för att ställa ut på IFA-mässan i Berlin. ”Think global, act local” har varit vårt motto redan från start med lokalanpassade shoppar på lokalt språk, valuta, fraktsätt, marknadsföring med mera.

Nämn några milstolpar som har tagit er dit ni är i dag!
– En av de första milstolparna var när vi 2014 fick in våra första stora återförsäljare. Tack vare dem hade vi möjlighet att säga upp oss från våra dåvarande jobb och satsa helhjärtat på Ideal of Sweden. En annan var när vi kom igång med vår marknadsföring i sociala medier.

Vad skulle det betyda om ni vann?
– Eftersom vårt främsta fokus under det senaste året har varit just global tillväxt så skulle det vara otroligt ärofyllt att ta hem ett pris i just kategorin Årets Globala Satsning.

 

Hallå där Pouya Boland,  vd på Chiquelle

Varför är Chiquelle en värdig finalist?
– Vi har byggt ett internationellt varumärke som renodlad e-handlare helt utan externt kapital, vi har inga lån, inga skulder. Vi är tre ägare som startade bolaget för sju år sedan och vi har byggt upp allt på egen hand. Vi satsar hårt på sociala medier och har hittat nya sätt att nå kunder i många olika länder.

Hur ska ni fortsätta expandera till nya marknader?
– Vid årsskiftet flyttade vi vårt lager från Sverige till Nederländerna. Det är ett stort steg för oss och det underlättar fortsatt expansion utanför Europa. Det ger oss större kapacitet, möjlighet att leverera snabbare och gör verksamheten mer miljövänlig.

Hur ska ni fira om ni vinner?
– Vi vill fira med alla våra anställda och partner, alla som har varit involverade och tagit oss dit vi är i dag. Vi vill även fira med våra kunder och bjuder nog på något fint erbjudande.

 

Caroline Lind,  vd på Sandqvist om ...

…vad som gör att Sandqvist erbjudande fungerar så bra på en global arena?
– Sandqvist som varumärke är uppbyggt på ett genuint engagemang och ärlighet. Vi inspireras av vår natur och omgivning. Våra produkter utstrålar en skandinavisk enkelhet och kvalitet. Det är något som folk i hela världen uppskattar och värdesätter.

…vilket råd hon skulle ge en liten svensk retailer som vill expandera internationellt?
– Profilera varumärket tydligt och låt det genomsyra allt ni gör. Satsa digitalt, ta hjälp av andra och våga testa er fram. Låt inte e-handeln bara vara en försäljnings-kanal, utan också en viktig möjlighet att visa upp varumärket. En kombination av återförsäljare, egna butiker och en stark digital närvaro har varit framgången för oss.

…Sandqvist om fem år?
– Då har vi stärkt vår position ytterligare i Europa och etablerat oss både i USA och i Asien.

 

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...