Foto: Shutterstock

Retail Awards: Årets e-handlare tar på sig ledartröjan

För att bli utsedd till Årets e-handel vid Retail Awards krävs nytänkande och professionalism. Vinnaren ska också nyttja de digitala kanalernas fulla potential. Årets finalister är Bubbleroom, Vanbruun och Desenio.
Annons:
Annons:

Framgångsrik, säker och kundvänlig. Det är tre viktiga kriterier som krävs för att utses till Årets e-handel vid Retail Awards.

Därtill krävs nytänkande och professionalism.

Den 21 september presenteras vinnaren på den digitala prisutdelningen.

Finalisterna, som har chans att kamma hem priset, är Bubbleroom, Vanbruun och Desenio. Här berättar de mer om sig själva:

Tre frågor till Kristin Hars,  försäljnings- och marknadsdirektör för Bubbleroom

Vad betyder det för er att vara finalist?
– Vår personal har jobbat hårt och dedikerat under flera års tid för att vända utvecklingen på Bubbleroom. Vi har internt och utifrån vår dialog med kunder sett att arbetet ger resultat och att det nu även uppmärksammas externt är jätteroligt.

Vad skulle det betyda om ni vann?
– Vi är så glada över att ha blivit en av tre nominerade så det i sig känns som en vinst för oss!

Nämn en milstolpe som tagit er hit?
– När vi för fyra år sedan förtydligade vår vision och varumärkespositionering; det skapade en tydlighet i hela organisationen kring vart vi var på väg, vad vi skulle fokusera på och vad vi skulle välja bort. I samband med det valde vi också att ett av våra mål skulle vara att bli den bästa arbetsgivaren i branschen då våra medarbetare är vår viktigaste tillgång.
 

Hallå där Victor Halvarsson, vd och grundare för Vanbruun

Hur känns det att vara en av finalisterna?
– Spontant känns det jättekul. Det är ett kvitto på att vårt fokus på kundservice och på att anpassa vårt arbete efter våra kunder har gett effekt.

Är det första gången ni tävlar i Retail Awards?
– Ja, det är det. Vi varit med i några andra tävlingar men inte i Retail Awards.

Vad skulle det betyda om ni vann?
– Framför allt skulle det vara fantastiskt roligt. Det skulle vara en klapp på axeln för hela företaget.

Vi ser att det vi gör inte bara resulterar i beställningar utan i något större. Har ni några förebilder inom branschen?
– Vi tittar jättemycket på det Jeff Besoz gör med Amazon. Sedan Warby Parker som säljer glasögon online i USA. De är sjukt stora och en bra förebild.

 

Fredrik Palm vd för Desenio, om ...

…varför Desenio är en värdig finalist:

– Det finns många duktiga e-handlare och vi är inte bäst på alla delar. Vi fokuserar på att inspirera våra kunder, på sajten och i sociala medier. Vi hjälper dem att göra deras hem finare. Vi har byggt vårt varumärke genom inspiration. Sedan är andra e-handelsföretag säkert duktigare på annat.

…hur Desenio skulle använda priset om de vann:
– Jag tror att rent marknadsföringsmässigt så har det ett begränsat användningsområde. Vi har inte en så jättestor andel av vår försäljning i Sverige i dag. Men internt tror jag att det skulle bli en boost för hela företa-get, inklusive mig själv.

…var Desenio är om fem år:
– Det är svårt att svara på. Vi har bara gjorde det vi gör i dag i fem år. Jag hoppas att vi är en ledande aktör för väggkonst, att vi befäst vår ställning globalt.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...