Retail Awards: Årets butikssäljare ska vara ett föredöme i branschen

Årets butikssäljare ska genom sitt arbete på golvet bidra positivt till företagets utveckling. Priset har instiftats för att lyfta fram goda förebilder i branschen. Årets finalister är Angelica Rösnäs hos Jysk i Bromma, Annie Lundh hos Synsam på Väla utanför Helsingborg och Jessica Liljenberg hos Apoteksgruppen i Skutskär.
Annons:
Annons:

Priset Årets butikssäljare vid Retail Awards har skapats för att främja enskilda insatser som gynnar företagets utvecklingen, det handlar helt enkelt om lyfta fram goda föredömen i branschen.

Vinnaren ska vara någon som genom sitt arbete på butiksgolvet bidrar till en positiv utveckling för sin arbetsgivare.

Årets finalister är Angelica Rösnäs hos Jysk i Bromma, Annie Lundh hos  Synsam på Väla utanför Helsingborg och Jessica Liljenberg  hos Apoteksgruppen i Skutskär.

Här berättar de mer om sig själva:

 

Tre frågor till Angelica Rösnäs, Jysk, Bromma

Vad är så roligt med butiksjobbet?
– Att varje dag möta nya kunder som har nya behov, presentera nya produkter och föreslå lösningar på deras problem är jättekul.

Hur länge har du jobbat på Jysk?
– I snart sex år. Jag började i butiken i Hudiksvall där jag kommer ifrån men flyttade sedan till Stockholm och butiken i Bromma. Jag började min butikskarriär på Ica Maxi i Hudik. Men den bransch jag är i nu innebär så mycket mer kundkontakt, att få vara kundens ”problemlösare” är väldigt kul och blir till en ny utmaning varje dag. Att kunden är nöjd efter köpet är ett kvitto på att jag har gjort rätt.

Vad gör du om fem år?
– Då har jag gått vidare i företaget, driver en ”egen” butik och är ansvarig för personal och ekonomi. Jag håller på att utbilda mig till butikschef just nu så det målet ligger inom räckhåll!

 

Hallå där Annie Lundh,  Synsam Väla, Helsingborg

Hur känns det att vara i final på Retail Awards?
– Jag är både rörd, smickrad och glad. Och stolt att känna att jag ”gör rätt saker” i vardagen.

Vad är det bästa med att arbeta i butik?
– Att få följa kundens hela resa och hjälpa hen att både förbättra synen men också hitta sin stil och sitt uttryck. När kunden kommer tillbaka och är nöjd och kanske till och med blir en stammis – då är det extra roligt att jobba här.

Hur ser du på din vidare karriär?
– Jag har bara jobbat på Synsam i 1,5 år men känner att jag har hamnat så rätt. Nyligen fick jag rollen som så kallad lifestyleansvarig i butiken, vilket innebär att jag har ansvar för vårt abonnemangssystem, det är en rolig utmaning. Interna kurser bidrar till att jag lär mig mer och utvecklas. Men självfallet vill jag komma vidare i företaget.

 

Jessica Liljenberg, Apoteksgruppen,  Skutskär om …

…att vara en av finalisterna i Årets butiks-säljare:
– Det känns som en otrolig ära. Jag gör mitt bästa varje dag och att få ett kvitto på att det jag gör är bra är ju en underbar bonus.

…att få förtroenden från kunderna:
–  Jag får ju dagligen veta om allehanda bekymmer, problem och medicinska besvär. Det gäller att förvalta det förtroendet på bästa sätt och hjälpa kunden att lösa hens problem.

…att ladda för en ny säljdag:
– Jag startar varje arbetsdag med en löprunda klockan fem. Sen är jag oerhört taggad att möta kollegor och kunder. Kroppen är full med endorfiner och jag orkar vara engagerad hela dagen för att ge råd, föreslå produkter och sälja varor som jag vet är bra. Om jag dessutom får en möjlighet att vända humöret på en kund som av någon anledning är missnöjd, så att denne lämnar butiken med ett leende känner jag mig extra nöjd.

 

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...