Resultattapp för Venue Retail Group – omställningen och kampanjer kostar pengar

Venue Retail Groups jämförbara försäljning ökade under det senaste kvartalet. Däremot försämrades resultatet rejält.
Text: Daniel Norman
Annons:

Venue Retail Group omsatte 211,9 miljoner kronor under det första kvartalet på det brutna räkenskapsåret, september–november. Det är en minskning med 4,9 miljoner kronor. 

Försäljningen i jämförbara butiker steg emellertid med tre procent. 

– Vi ser naturligtvis samma mönster som övriga detaljhandeln gör, det vill säga minskad trafik till handelsplatser och köpcentrum, ett förändrat köpbeteende och prispress. Positivt för vår del är att vi genom ett medvetet arbete har lyckats öka konverteringsgraden genom ett bättre omhändertagande av våra kunder, säger vd och koncernchef Jonas Ottosson. 

Det är framför allt inom väskor och accessoarer som koncernen ser en positiv utveckling, där ökar den jämförbara försäljningen med fyra procent. 

– Skor utvecklas sämre jämfört med föregående år, vilket naturligtvis är en besvikelse, säger Jonas Ottosson. 

Försäljningen i jämförbara enheter sjönk med två procent där. 

För kvartalet redovisar Venue Retail Group en rörelseförlust på 2,1 miljoner kronor, vilket ska jämföras med ett rörelseresultat på 12,6 miljoner kronor samma period i fjol. 

– Resultatmässigt når vi inte upp till föregående år, vilket främst förklaras med högre andel kampanjer och omstruktureringskostnader på fem miljoner kronor till följd av förändringarna av affärsmodell i skoverksamhet, säger Jonas Ottosson. 

Koncernen har tidigare kommunicerat huvuddelen av butikerna inom Rizzo-kedjan ska stängas . I stället ska fokus ligga online och på större flaggskeppsbutiker i utvalda lägen. 

– Denna omställning har påbörjat och går snabbare än planerat, säger Jonas Ottosson. 

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...