Resultatsmäll för Clas Ohlson: ”Vi har gjort omfattande kommersiella satsningar”

Clas Ohlson redovisar en rörelseförlust på 106 miljoner kronor för bolagets fjärde kvartal. ”Under perioden har vi investerat i att utveckla vår kundbas för tillväxt och påverkats negativt av valutor”, kommenterar vd Lotta Lyrå.
Text: Mikael Sydner
Annons:

Försäljningen under perioden (februari-april) ökade med sju procent till 1 683 miljoner kronor. I jämförbara enheter ökade försäljningen med tre procent.

På nätet var ökningen 48 procent, men då från låga nivåer.

Den omfattande rörelseförlusten på 106 miljoner kronor (17) under perioden bestod av engångskostnader på 45 miljoner kronor, bland annat kopplat till lanseringen av kedjans nya strategi ”100 år till”. Även kostnader för stängningen av butiker i Storbritannien har belastat kvartalet.

Det justerade rörelseresultatet (exklusive engångsposter) landade på minus 61 miljoner kronor.

”Vi har under perioden också gjort omfattande kommersiella satsningar, framförallt för att stärka prispositionen mot konsument, men också investeringar i marknadsföring. Detta har påverkat resultatet negativt under kvartalet jämfört med föregående år, men kommer att stärka Clas Ohlsons konkurrenskraft på lång sikt”, skriver Lotta Lyrå i rapporten.

Försäljningen för helåret (maj 2017–april 2018) ökade med tre procent till 8 211 miljoner kronor medan rörelseresultatet sjönk från 610 till 468 miljoner.

Försäljningen i maj ökade med sju procent till 604 miljoner kronor.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...