Resultatras för Kappahl – som flaggar för fler åtgärder: ”Nödvändig process”

Försäljningen sjunker och resultatet rasar. Kappahl kämpar i motvind. ”Tredje kvartalet blev utmanade”, konstaterar vd Elisabeth Peregi.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Kappahl omsatte 1,2 miljarder kronor under det tredje kvartalet på det brutna räkenskapsåret, mars-maj.

Ett tapp på 42 miljoner kronor (3,3 procent) om man jämför med samma period i fjol.

Försäljningen i jämförbara butiken sjönk med 5,6 procent.

– Försäljningsmässigt har det tredje kvartalet varit en besvikelse, bortsett från Polen som fortsatt utvecklas mycket bra. Kappahl har haft ett svagt erbjudande på de nordiska marknaderna då vårt damerbjudande inte varit tillräckligt attraktivt, säger nytillträdde vd:n Elisabeth Peregi.

Online fortsätter att ta en större andel av omsättningen. 6,2 procent av all försäljning skedde där under kvartalet, vilket ska jämföras med 5,6 procent för ett år sedan.

Rörelseresultatet sjunker kraftigt, från 121 miljoner kronor motsvarande kvartal i fjol till sex miljoner kronor i år.

Det påverkades emellertid av en engångskostnad på 47 miljoner kronor kopplat till det åtgärdsprogram som initierats för att stärka resultatet.

– Vi har minskat bemanningen med 50 administrativa tjänster, varva 40 på huvudkontoret. Vi har också identifierat 20 butiker som inte uppfyller våra lönsamhetskrav och som därför kommer att stänga, säger Elisabeth Peregi.

Tillsammans med omförhandlingar av hyror och avtal ska det stärka resultatet med 100 miljoner kronor.

– Kortsiktigt gör vi vad vi måste för att förbättra utgångsläget, en smärtsam men nödvändig process. Vi ser att resultatförstärkningsprogrammet kommer att bli mer omfattande än 100 miljoner kronor som tidigare beslutats. Vilka åtgärder som tillkommer ska vi arbeta fram inom kort. Det vi säkert vet är att ett fortsatt stort fokus kommer att läggas på att anpassa våra butikshyror och butiksytor till dagens besöksnivåer, säger Elisabeth Peregi.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...