Resultatras för Clas Ohlson: ”Speglar marknadsklimatet och vår höga förändringstakt”

Clas Ohlson ökade försäljningen med åtta procent under det senaste kvartalet. Men ökningen i jämförbara butiker är mer blygsam och det förändringsarbete kedjan genomför slår mot resultatet.
Text: Daniel Norman
Annons:

Clas Ohlsons omsättningen under det andra kvartalet på det brutna räkenskapsåret, augusti-oktober, uppgick till 2,1 miljarder. Det är en ökning med åtta procent från samma perioder året innan.

Sedan i fjol har antalet butiker blivit 14 fler. Mätt i jämförbara enheter redovisar kedjan en tillväxt på en procent.

I ambitionen att växa online såg Clas Ohlson en tillväxt på 43 procent. E-handeln omsatte 97 miljoner kronor under andra kvartalet.

– Vi följer vår plan, där vi med stabil finansiell ställning som grund kan hålla en hög takt i omställningsarbetet och bygga vidare på Clas Ohlsons styrkor, säger vd Lotta Lyrå i en kommentar.

Förändringsarbetet kostar. Rörelseresultatet landar på 33 miljoner kronor, vilket är en försämring med 75 miljoner kronor från i fjol.

Där ingår kostnader av engångskaraktär kopplade till handlingsprogrammet CO100+.

– Nivån speglar marknadsklimatet, vår höga förändringstakt samt att de kostnadsbesparingar som identifierats ännu inte gett effekt, säger Lotta Lyrå.

 I november, första månaden på det nya kvartalet, ökade Clas Ohlson försäljningen med tio procent. I jämförbara enheter var tillväxten sex procent och online 63 procent.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...