Ren detaljhandel får ta mindre plats hos jätten efter pandemin
Under en period var de svenska köpcentrumen de enda i Unibail-Rodamco–Westfields bestånd som var öppna.
– En sådan här pandemi slår ju omedelbart på detaljhandeln och restauranger, men det verkar som om försäljningen i våra centrum har minskat mindre än antalet besökare. Folk har helt enkelt köpt mer vid samma tillfälle, säger Lars-Åke Tollemark till Dagens Nyheter.
Köpcentrumjätten i Solna, Westfield Mall of Scandinavia, omsätter ett normalt år fem miljarder kronor.
Hur det sett ut under våren vill Lars-Åke Tollemark inte säga i dagsläget, utan hänvisar till halvårsrapporten som kommer senare.
– Vår koncern har i 15 år haft bland branschens bästa resultat. Fast vår styrka, att koncentrera oss på köpcentrum och mässor, har uppenbarligen blivit en svaghet i pandemin. Men vi kommer inte att ändra strategi. Så det är klart att det kommer att påverka oss, hur mycket vet vi först om några månader.
Lars-Åke Tollemark menar att pandemin skyndat på den omställning som detaljhandeln befinner sig i.
– Omstruktureringen av detaljhandeln har ju varit i gång ett tag, men kommer nu att gå fortare. De butiker som nu inte har klarat tre veckors intäktstapp hade gått under ändå, säger han.
För Unibail-Rodamco-Westfield innebär det förändringar, enligt honom.
– Att vi ska fortsätta dra ner på ren detaljhandel och upplåta mer yta till nöjen, vård och omsorg, hälsa. Det kan handla om läkare, vårdcentraler, tandläkare, gym, spa, nagelvård, massage.