Foto: Shutterstock

Ren detaljhandel får ta mindre plats hos jätten efter pandemin

Mer nöjen, vård och omsorg – mindre detaljhandel. Det kan bli verkligheten i Westfield Mall of Scandinavia efter krisen. ”Omstruktureringen av detaljhandeln har ju varit i gång ett tag, men kommer nu att gå fortare”, säger Lars-Åke Tollemark, Nordenchef för ägaren Unibal-Rodamco-Westfield.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Under en period var de svenska köpcentrumen de enda i Unibail-Rodamco–Westfields bestånd som var öppna.

– En sådan här pandemi slår ju omedelbart på detaljhandeln och restauranger, men det verkar som om försäljningen i våra centrum har minskat mindre än antalet besökare. Folk har helt enkelt köpt mer vid samma tillfälle, säger Lars-Åke Tollemark till Dagens Nyheter.

Köpcentrumjätten i Solna, Westfield Mall of Scandinavia, omsätter ett normalt år fem miljarder kronor.

Hur det sett ut under våren vill Lars-Åke Tollemark inte säga i dagsläget, utan hänvisar till halvårsrapporten som kommer senare.

– Vår koncern har i 15 år haft bland branschens bästa resultat. Fast vår styrka, att koncentrera oss på köpcentrum och mässor, har uppenbarligen blivit en svaghet i pandemin. Men vi kommer inte att ändra strategi. Så det är klart att det kommer att påverka oss, hur mycket vet vi först om några månader.

Lars-Åke Tollemark menar att pandemin skyndat på den omställning som detaljhandeln befinner sig i.

– Omstruktureringen av detaljhandeln har ju varit i gång ett tag, men kommer nu att gå fortare. De butiker som nu inte har klarat tre veckors intäktstapp hade gått under ändå, säger han.

För Unibail-Rodamco-Westfield innebär det förändringar, enligt honom.

– Att vi ska fortsätta dra ner på ren detaljhandel och upplåta mer yta till nöjen, vård och omsorg, hälsa. Det kan handla om läkare, vårdcentraler, tandläkare, gym, spa, nagelvård, massage.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...