Rekordslakt under Black Friday – de flesta handlade till sig själva

Black Friday slog rekord och omsatte 6,7 miljarder kronor i år – en ökning med 27 procent mot i fjol. Det visar en undersökning från Postnord.
Text: Mikael Sydner
Annons:

Drygt var tredje svensk fyndade varor fredagen den 23 november och shoppade för drygt 1,4 miljarder kronor mer än i fjol – en ökning med 27 procent.

Det visar en undersökning som Postnord genomförde den 24-25 november.

Hela 96 procent av svenskarna uppmärksammade att det var Black Friday i fredags och 36 procent handlade under dagen.

Fler än hälften av alla som konsumerade gjorde samtliga sina inköp på nätet, det uppgav 54 procent. 30 procent handlade i fysiska butiker och 15 procent uppgav att de handlade i båda kanalerna.

I snitt spenderades 2 635 kronor per handlande person. Mest populärt var kläder och hemelektronik.

Postnord hanterade under den gångna helgen 897 000 paket, vilket är 25 procent fler än motsvarande period 2017.

– Black Friday fortsätter att växa, och har dessutom utökats till att bli Black Week hos många handlare. Det har tagit bort en del av trycket under fredagen som trots det är ohotad som årets största konsumtionsdag, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord i en kommentar.

Även om många köpte julklappar under Black Friday var det fler som fyndande för egen del: 54 procent av konsumenterna handlade enbart varor till sig själva, 13 procent köpte enbart julklappar och 22 procent handlade både julklappar och varor till sig själv.

Enligt Postnord kommer svenskarna att handla mer än var tredje julklapp på nätet i år. Prognosen visar att vi kommer att e-handla julklappar för drygt åtta miljarder kronor, vilket är 15 procent mer jämfört med 2017.

Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo bland ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning mellan 18 och 79 år. 1 388 personer deltog.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...