Foto: Shutterstock

Rekordmånga svenskar e-handlade: ”Gäller att maxa för att behålla kunderna”

Fler svenskar än någonsin e-handlade under april månad. Tillväxten var störst bland dem över 65 år. ”Det har vi aldrig sett tidigare”, säger Postnords e-handelsexpert Arne Andersson.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

E-handeln växte med 44 procent i april, sett utifrån svenskarnas självuppskattade konsumtion.

Det visar E-barometerns specialrapport för april som Postnord ger ut i samarbete med Svensk Digitalhandel och HUI.

– Det är en fantastisk utveckling, säger Arne Andersson.

Det är inte bara betydligt fler som e-handlar, genomsnittsbeloppet som de köper för har växt också.

Störst är tillväxten bland de äldre konsumenterna, de över 65. Där växte e-handeln med 154 procent.

En viktig förklaring är att 19 procent av de äldre uppger att de börjat handla mat online, 15 procent gjorde sina apoteksinköp på nätet i april.

78 procent av svenskarna uppger att de handlat på nätet de senaste 30 dagarna.

– Det är åtta procent högre än när vi släppte rapporten för kvartal ett, säger Arne Andersson.

Även totalt sett är det framför allt inköpen av skönhet och hälsa (där apoteksvaror ingår) och av dagligvaror som ökar mest.

Tror du att siffrorna kommer att hålla i sig när coronakrisen klingar av? Att till exempel äldre fortsätter att e-handla i samma utsträckning?
– Det är klart, en viss nedgång kommer det säkert att bli. Det hänger mycket på om aktörerna klarar av att hålla sina leveranslöften. Det gäller att maxa för att få behålla sina kunder, säger Arne Andersson.

Enligt de indikationer han fått har svenskarna stora vilja att e-handla hållit i sig även under maj månad.

– Det ser vi på dagsiffrorna för våra volymer. De har stabiliserats på en hög nivå.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...