Rekordjul pricken över i:et för Kjell & Company som sålde som aldrig förr

2018 blev ett rekordår för Kjell & Company med hög försäljning både i butik och online. ”Ett bra år med lönsam försäljningstillväxt”, säger vd Eric Lundberg.
Text: Daniel Norman
Annons:

2017 omsatte Kjell & Company 1,4 miljarder kronor, en tillväxt på 6,4 procent.

Förra året fortsatte kedjan att växa. Tillväxten landade på 14 procent. Eric Lundberg säger att det skedde med god lönsamhet, både i butik och e-handel.

– 2018 blev ett mycket bra år med lönsam försäljningstillväxt, säger han.

En rekordbra julförsäljning var med och grundade för det fina resultatet. Under december ökade försäljningen med 15 procent. Julhandeln inleddes redan i november med Black Friday där Kjell & Company såg en tillväxt online på 190 procent.

– Resultatet för årets julhandel är otroligt bra och vi är glada att kunderna uppskattar vårt koncept. Vi har gjort många saker under året som bidrar till att julhandeln blev en rekordjul, säger Eric Lundberg.

Under hösten lanserades click & collect. Kedjan har också investerat i logistiken.

Under året har även satsningar gjorts för att optimera kundupplevelsen online samt att integrera de digitala kanalerna med de fysiska butikerna.

Kjell & Company har i dag 104 butiker i Sverige och 15 i Norge. Dessutom har kedjan e-handel.

– Nu blickar vi framåt och är i full gång med att sjösätta nya initiativ som kommer att stärka vår position på marknaden ytterligare, säger Eric Lundberg.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...