Rekordförsäljning under Black Week: ”Sprider ut sitt shoppande”

Försäljningen online ökade under Black Week, visar statistik från Klarna och Nets. Utvecklingen på själva dagen ger bolaget emellertid en skiftande bild av.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Försäljningen online under Black Week ökade med 41 procent, jämfört med i fjol. 

Det visar statistik från Klarna. 

Under själva Black Friday såg Klarna en tillväxt på 16 procent. 

– Vi har sett en stor ökning i e-handeln under hela veckan och årets Black Friday blev den största e-handelsdagen någonsin. Men även om fredagen fortfarande är den överlägset största dagen så har det skett ett skifte hos konsumenterna. Tidigare var shoppingen ännu mer fokuserad på fredagen medan vi nu ser att konsumenterna i större utsträckning sprider ut sitt shoppande under hela veckan och inte inväntar fredagen specifikt i lika stor utsträckning. Jämfört med en vanlig dag så ökar elektronik, barnprodukter och underhållning mest, säger konsumentexperten Viveka Söderbäck. 

Även Nets pekar på en tillväxt under Black Week där försäljningen online var nio procent högre än 2019. 

Däremot blev det inget nytt rekord på Black Friday, enligt bolagets statistik. 

– Handeln på nätet under Black Friday har ökat starkt de senaste åren i Sverige med rekord efter rekord. Men trenden har varit stagnerande de senaste två åren och nu är det alltså ett tydligt trendbrott med en klar minskning, säger e-handelsexperten Patrik Müller. 

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...