Rekordförsäljning under Black Friday: ”Extrem ökning”

Det blev köpfest under Black Friday i Sverige. Hos Klarna steg antalet transaktioner med 97 procent jämfört med samma dag förra året och trafiken till de fysiska butikerna ökade mycket kraftigt. ”Fantastiskt”, säger Lena Atterling, centrumledare för Stockholm Quality Outlet i Barkarby.
Text: Kalle Östgren
Annons:

Förväntningarna på handeln under Black Friday var höga – när resultaten börjar summeras ser det ut som de överträffats med råge.

E-handeln var en raket under fredagen, även om det i dag är Cyber Monday, med fortsatta priserbjudanden.

– I Sverige ökade transaktionsvolymen med 97 procent jämfört med Black Friday förra året. En extrem ökning med andra ord, säger Jonas Köpniwsky, pr-chef för betaltjänsten Klarna.

Hos Prisjakt ökade antalet klick ut till e-handlare med 85 procent jämfört med förra året och hos betaltjänsten Dibs ökade antalet transaktioner med 61 procent och omsättningen med 62 procent jämfört med Black Friday 2014.

Qliro Group, med Cdon, Lekmer, Gymgrossisten, Bodystore och Tretti, summerar en total ökning av antalet besök med över 50 procent jämfört med förra årets rekord. I koncernens största nätbutik, Cdon, ökade försäljningen med över 80 procent jämfört med förra årets Black Friday.

Kundtillströmningen ökade även mycket kraftigt i den fysiska butikshandeln.

Hos Stockholm Quality Outlet, med över 50 butiker på Barkarby handelsområde utanför Stockholm, ökade antalet kundbesök med 32 procent jämfört med förra årets Black Friday.

– Vi hoppades på en ökning, men det här vågade vi inte tro på. Det känns fantastiskt, säger Lena Atterling och tillägger:

– Vi har inte hunnit summera säljsiffrorna än, men butikerna jag hunnit prata med är positiva och visar plussiffror. Även att vi alltid har en pressad trafiksituation, med Ikea nära och bygget av Barkarbystaden, så fungerade trafiken bra under fredagen. Det var en jämn ström och inget kaos. Det här överträffar alla förväntningar.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...