Rekordår för Elgiganten: ”Vi är otroligt stolta över att vi växer i alla kanaler”

Hemelektronikhandeln har det tufft. Men Elgiganten fortsätter att gå mot strömmen. Försäljningen steg med 7,2 procent senaste räkenskapsåret. ”Vi har aldrig, som helhet, visat så starka siffror”, säger vd Niclas Eriksson.
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Elgiganten i siffror

Nettoomsättning: 12 734 (11 879)
Rörelseresultat: 210 (200)

Siffrorna är i miljoner kronor och avser räkenskapsåret maj 2018-april 2019, föregående räkenskapsår inom parentes.

Elgigantens nettoomsättning steg från 11,9 till 12,7 miljarder kronor under räkenskapsåret som avslutades i maj.

Enligt branschorganisationen Elektronikbranschens statistik minskade försäljningen i branschen som helhet med en procent under kalenderåret 2018.

– Sedan 2012 har vi en lång period med obruten kraftig tillväxt. Men att vi som marknadsledare har så stora ökningstal både i kronor och procent är uppseendeväckande, säger Niclas Eriksson.

Elgiganten stärkte också rörelseresultatet med tio miljoner kronor till 210 miljoner kronor.

– Vi har gjort stora satsningar under året, men ändå har vi lyckats sänka kostnaderna med en procent.

Niclas Eriksson lyfter också fram att även de mjuka värdena växer.

– Vi ser i våra mätningar att vi har ett rekordhögt medarbetarengagemang och kundnöjdheten har aldrig varit högre.

Den starka tillväxten gör att Elgiganten plockar marknadsandelar. Enligt kedjans egna siffror är ökningen två procentenheter till en marknadsandel på 33 procent.

Försäljningen stiger i samtliga kanaler:

  • Elgigantens varuhus: 7 procent.
  • Elgiganten Phonehouse: 8 procent.
  • Franchise-butiker: 11 procent.
  • E-handel: 24 procent.

– Hemelektronikhandeln online ökade totalt med tolv procent så vi växer dubbelt så snabbt som marknaden.

Elgiganten växer också inom samtliga varukategorier. Starkast är tillväxten inom kök: 27 procent.

– Vi är otroligt stolta över att vi växer i alla kanaler och på alla affärsområden, säger Niclas Eriksson.

Är det några områden som överraskar?

– Det har gått bättre än väntat inom vitvaror, där vi ökar med elva procent. Kunderna investerar allt mer i inbyggnadsprodukter – vinkylar, ångugnar och bredare spishällar. Telekom, med en ökning på 15 procent, är också starkare än väntat.

Hur ser prognosen ut för försäljningsutvecklingen det här räkenskapsåret?

– Jag är försiktig med prognoser, men vi räknar med ett år med fortsatt tillväxt där vi samtidigt investerar mer än någonsin, säger Niclas Eriksson.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...