Rekord för Björn Borg: ”Uthållighet och mod är de viktigaste ingredienserna”

Intresset för Björn Borgs sportkollektion ökar och driver bolagets tillväxt, konstaterar vd Henrik Bunge. Årets tredje kvartalsrapport visar en ökad nettoomsättning på 13,5 procent mot samma period förra året.
Annons:
Text: Marie Hillblom
Annons:

”Vi kan bättre”, sa Henrik Bunge efter Björn Borgs siffror för andra kvartalet 2019, som visade en procents omsättningsökning.

” Min ambition är alltid att alla kvartal ska vara bättre än föregående års kvartal, så är inte fallet med andra årets kvartal”, förklarade han då, men pekade också på att andra kvartalet ofta är svagt resultatmässigt.

I resultatet för tredje kvartalet lever Björn Borg upp till Henrik Bunges ambition. Koncernens nettoomsättning landade på 230,6 miljoner kronor, vilket är 27 miljoner bättre än samma period förra året.

– Aldrig tidigare har vi omsatt så mycket, konstaterar Henrik Bunge i kvartalsrapporten och pekar på mycket god omsättningstillväxt i grossistledet i Holland om 60 procent.

Även i Sverige, Tyskland och England redovisas god tillväxt.

Henrik Bunge lyfter fram att de svenska butikerna gör ett mycket starkt kvartal där jämförbara butiker växer med 8 procent.

Björn Borgs vd redovisar också att en del av omsättningsökningen beror på försäljning med ökade rabatter. Så har varumärket agerat för att sälja ut delar av lagret inför lagerflytten.

E-handeln genom både egen e-handel och till e-tailers. Den uppgick till 57,8 miljoner kronor för tredje kvartalet, vilket är en ökning med 16,9 procent mot samma kvartal i fjol. Den egna e-handeln växer starkast och redovisar en ökning på 32 procent.

– Framförallt är det vår sportkollektion som driver tillväxten, även om också våra underkläder visar en stark tillväxt. Och jag kan konstatera att vår höstkollektion fått ett fantastiskt mottagande, skriver Henrik Bunge i kvartalsrapporten.

Varumärket tappar i rörelseresultatet, som uppgick till 33,1 miljoner kronor – 3,9 miljoner kronor lägre än tredje kvartalet 2018. Orsaken till tappet förklaras av högre intäkter, men lägre bruttovinstmarginal och ökade kostnader.

Även vinstmarginalen sjunker med 5,2 procentenheter till 52,5 procent.

Resultatet efter skatt uppgick till 27,0 miljoner kronor jämfört med 29,0 miljoner kronor ifjol.

Henrik Bunge påminner i kvartalsrapporten att visionen för Björn Borg är att bli ett globalt sportmodevarumärke, men att det varken går fort eller är lätt.

– Uthållighet tillsammans med mod är de viktigaste ingredienserna, säger han i sin kommentar.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...