Foto: Foto: Stefan Edetoft

Rejält försäljningstapp för Kappahl: ”Sortimentet har inte tilltalat vår kund”

7,5 procent, så mycket tappade Kappahl i försäljning senaste kvartalet. Resultatet försämrades med 54 miljoner kronor. ”Inte levt upp till våra förväntningar”, säger vd.
Text: Daniel Norman
Annons:

Kappahl Q1

Nettoomsättning: 1 166 (1 261)
Rörelseresultat: 90 (144)

Anges i miljoner kronor. Förra årets resultat inom parantes. 

Redan i mitten av november flaggade Kappahl för ett försämrat resultat under första kvartalet på det brutna räkenskapsåret 2017/2018. 

Nu har vi facit. Försäljningen sjönk med 7,5 procent lägre än motsvarande period. 

– Försäljningen har inte levt upp till våra förväntningar då höstens sortiment och det sätt det presenterats för marknaden  inte tilltalat vår kund i tillräcklig utsträckning, säger vd Danny Feltmann i en kommentar. 

Han konstaterar att strategin kring förändrad pris- och kampanjstruktur inte fungerat som bolaget hoppats. 

– Vår bedömning är att det dels är en följd av något varmare väder under delar av hösten men också ett förändrat köpbeteende med en accelererande nätbaserad handel. 

Den jämförbara försäljningen sjönk med 5,3 procent. Antalet butiker vid kvartalets utgång var 363 vilket är fem färre än vid samma tidpunkt fjol. 

Rörelseresultatet för perioden var 90 miljoner kronor vilket ska jämföras med 144 miljoner kronor förra året. 

– Vår bedömning är att Kappahls omsättning fortsatt kommer att vara under press det kommande kvartalet, bland annat som en konsekvens av ett förändrat köpbeteende, säger Danny Feltmann. 

Han berättar att kedjan under våren kommer att lägga en större vikt vid att rikta erbjudande till målgrupper som fortsatt handlar i fysiska butiker samtidigt som satsningen digitalt samt på Newbie-varumärket fortsätter. 

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...