Foto: Shutterstock

Rea eller välgörenhet – så hanterar modeaktörerna osålda plagg

Under 2017 fylldes medierna av skriverier om modeaktörer som brände upp stora mängder osålda produkter – även helt nya plagg. Men hur ser det ut i dag när många aktörer har stora lager med osålda plagg till följd av coronapandemin. Danska E-handel.dk har undersökt hur en rad modeaktörer hanterar osålda plagg.
Annons:
Text: Helen Preutz
Annons:

H&M skriver i ett mejl att den aktuella situationen är osedvanlig men att man i största möjliga mån följer de handlingsplaner som finns för att hantera lagersituationen. De flesta produkter säljs till nedsatta priser i butikerna eller online. Defekta produkter doneras till Röda Korset och endast obrukbara varor som utgör en säkerhetsrisk skickas för destruktion.

Även Boozt, som nyligen gjorde en rekordstor nedskrivning av sitt varulager, säljer det mesta via egna fysiska och digitala outlets. Resterande plagg doneras till Röda Korset.

Gina Tricot samarbetar med biståndsorganisationerna Fretex i Norge och Human Bridge. Plaggen säljs huvudsakligen i deras second handbutiker alternativt skickas till katastrofområden eller återvinns.

I Tyskland har ny lagstiftning införts som reglerar hanteringen av osålda varor. I kölvattnet av detta har e-handlaren Zalando satsat på outlets i landet. Varor doneras även till välgörenhetsorganisationer som Humedica.

Liksom H&M svarar Zalando dock att en mycket liten andel, cirka 0,05 procent, av osålda varor destrueras.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...