Prisade bokkedjans fokus: Locka till läsning oavsett kanal och format

INFÖR RETAIL AWARDS 2020 – ÅRETS BUTIKSKEDJA. När bokbranschen digitaliseras satsar Akademibokhandeln på fysiska butiker. Men när det handlar om kundmötet – då spelar kanalen ingen roll. ”Relevansen är allt. Vi ska vara bäst där kunderna vill ha oss”, säger vd Maria Edsman.
Annons:
Text: Michael Sandsjö
Annons:

Nominera till Årets butikskedja

Året butikskedja är en lönsam kedja som genom långsiktigt arbete har lyckats med produkt- och sortimentsmix, butiksmiljöer, personalpolicy och kundservice. Priset har instiftats för att främja utvecklingen av moderna butikskedjor med nytänkande lösningar som samtidigt möter den lokala marknadens behov.
Läs mer om kriterierna och anmäl ditt bidrag på www.retailawards.se
Sista anmälningsdag är 31 januari.

Årets butikskedja på Retail Awards 2017, följt av ett betydligt tuffare 2018. Men efter nödvändig gas och broms mellan investeringar och åtstramningar i verksamheten ligger Akademibokhandeln i vinnarspår igen.

– Vi har haft olika utmaningar under åren, men det som ställde till det förra sommaren var värmeböljan. Det blev helt enkelt för varmt för att orka ta sig till butikerna och vi var inte ensamma om att tappa kunder, säger vd Maria Edsman.

För att öka försäljningen och bättra på resultatet har Akademibokhandeln och nätbutiken Bokus, som förvärvades 2014, gjort flera förändringar: Förhandlat med fastighetsägare, sett över bemanningen och jobbat extra hårt med kundmötet.

Att inspirera till läsning är grunden i erbjudandet, oavsett kanal.

Och – oavsett format.

Vad kännetecknar en framgångsrik butikskedja år 2020?

Peter Nilsson, vd, Bambora Nordics:

– Det är tydligt att kundernas köpbeteenden och krav på butiksupplevelsen har förändrats. Därför tror jag att butikskedjor måste våga experimentera mer med upplevelsen i sina butiker för att fortsätta locka kunder.
– Delvis handlar det om att använda ny teknik som gör shoppingupplevelsen snabbare och mer flexibel. Det kan vara nya betalsätt, mobila kassasystem eller lösningar som låter kunden köpa online och hämta i butik.
– Men jag tror även att det handlar om att lyfta fram den sociala aspekten av butikshandeln. Interaktionen mellan kunder och butikspersonal är en av butikshandelns styrkor. Det finns mycket att vinna på att utveckla den delen av butiksupplevelsen.

Säljarna ute i butikerna utvecklas kontinuerligt och under flera år har Akademibokhandeln ständigt utvecklat evenemangsprogram och har bland annat kaféer i några av kedjans större butiker.

– Vi tror på den fysiska butiken och vi tror på den fysiska boken. Men vi befinner oss i ett utmanande skifte, med nya sätt att ta sig an böcker, säger Maria Edsman.

Hon syftar på marknaden för digitala böcker, som växer. Och även om de stora abonnemangstjänsterna ännu inte visar någon lönsamhet är de traditionella läsvanorna på väg att förändras.

– Det är ett faktum och något vi behöver förhålla oss till. Majoriteten vill fortfarande sätta sig med en fysisk bok och läsa i lugn och ro. Men det finns också de som tycker om att ha en bok i öronen när de städar, lagar mat eller tvättar, säger Maria Edsman.

I den nya världen blir därför relevansen nyckeln. Och den behöver följa med erbjudandet,

Oavhängigt av var kunderna vill göra sina inköp.

– Samtidigt som vi hela tiden måste förbättra upplevelsen i våra butiker behöver vi minska friktionen mellan våra olika försäljningskanaler. Kunderna ska känna sig lika inspirerade ute i våra butiker som när de e-handlar hos oss, säger Maria Edsman.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...