Pricerunners vd till attack mot Google – kräver att EU bötfäller dem

Google visar i genomsnitt 14 procent högre priser än andra prisjämförelsesajter visar en undersökning. Nu vänder sig konkurrenterna, med Pricerunner i spetsen, till EU-kommissionen och kräver åtgärder.
Text: Daniel Norman
Annons:

Konsultföretaget Grant Thornton har jämfört priser på 1 100 produkter i tolv EU-länder, dels hos Google och dels hos andra prisjämförelsesajter.

– Baserat på det är i snitt priserna 14 % högre på Google än på andra jämförelsesajter. I det största shoppingsegmentet, kläder och skor, är prisskillnaden hela 37 %. Dessutom visar inte Google det lägsta priser först, vilket riskerar att leda kunden fel, säger Pricerunners vd Nicklas Storåkers.

Grant Thornton har också tittat på hur väl respektive tjänst  hjälper konsumenten att hitta rätt tjänst.

När det gäller Google kom företaget fram till att 23 procent av alla produktannonser hänvisar andra produkter än de konsumenten sökt, snittet hos konkurrenterna är fem procent.

– Mer än 90 procent av alla sökningar sker på Google. Den europeiska e-handelmarknaden uppgår till 2 000 miljarder kronor varje år. Även om Google är gratis att använda, så riskerar ändå Google att kosta konsumenterna tiotals miljarder varje år. Kunderna får betala för höga priser eftersom Googles affärsmodell fokuserar på att visa de annonser som Google tjänar mest pengar på, säger Nicklas Storåkers.

I juni 2017 bötfällde EU-kommissionen Google för att de gynnat sin egen tjänst. Boten uppgick till 26 miljarder kronor.

Nu vill Pricerunner tillsammans med några av sina konkurrenter att kommissionen agerar igen och har skrivit ett brev till ansvarig kommissionär.

– Varenda konkurrent till Google som jag talat med anser att Google fortsatt gynna sin egen shoppingjämförelsetjänst på ett otillåtet sätt. Dessutom har antalet annonser ökat dramatiskt de senaste två åren. Det år nu upp till EU-kommissionen att sätta stopp, säger Nicklas Storåkers.

 

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...