Premiär för Hornbachs nya koncept – så skiljer sig varuhuset från de tidigare

På torsdag öppnar Hornbach ett varuhus i Borås. Det blir det första enligt kedjans nya koncept. ”Fokus på bygg”, säger marknadschefen Andreas Larsson.
Text: Daniel Norman
Annons:

Varuhuset i Borås är mindre än sina föregångare, 8 500 kvadratmeter mot tidigare drygt 20 000 kvadratmeter. 

– Vi har valt att renodla varhuset till ett byggvaruhus med drive-in, alltså fullt fokus på bygg- och renoveringssortimentet och lite mindre på trädgårdssortimentet, säger Andreas Larsson till Market. 

Han berättar att varhuset, trots den mindre storleken, kommer att ha ett brett sortiment. 

– De varugrupper som vi valt att inte lagerföra i Borås finns ändå tillgängliga för våra kunder, men då i stället via vår webbshop. Där kan de välja mellan hemleverans eller att få produkterna skickade till önskat Hornbach-varuhus där de själva kan hämta upp dem. 

Som Market berättat tidigare öppnar konceptet nya dörrar för Hornbach. 

– Genom denna mindre typ av varuhus öppna helt nya möjligheter för vår vidare expansion i Sverige. Detta är ett koncept som vi anser är optimalt för flertalet av Sveriges medelstora städer. 

Kedjan redan gjort klart med etableringar i Kristianstad och Trollhättan, berättar Andreas Larsson. 

Konceptet är unikt för Sverige. 

– Vi har ett antal olika typer av Hornbach-varuhus inom koncernen, men konceptet för Borås är helt nytt. Det har vi i Sverige tagit fram tillsammans med våra kollegor i Tyskland. 

Varför väljer ni att satsa i Borås?
– Borås och Sjuhäradsbygden har rätt upptagningsområde för denna typ av byggvaruhus och Borås saknar ett riktigt stort byggvaruhus som riktar sig både till hemmafixare och proffs, säger Andreas Larsson.

Han tillägger att det är en tillväxtregion där det kommer att byggas mycket framöver. 

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...