Foto: Kalle von Hausswolff

Postnord vill inte leverera onödig luft längre – tar hjälp av branschen

Postnord tar nu krafttag för att eliminera luften ur paketen. ”Vi kör väldigt mycket luft, upp emot 30 procent”, säger Annemarie Gardshol, vd och tillförordnad koncernchef, och bjuder in hela branschen för att hitta mer hållbara transportlösningar.
Annons:
Text: Marie Hillblom
Annons:

Postnord är en viktig del i e-handelskedjan i form av leverantör.

– Jag vill att man andas ut när Postnord är den som ska leverera paketet, säger Annemarie Gardshol och förklarar att Postnord är inne på en stor transformationsresa som bland annat handlar om att öka lojaliteten.

En del i den resan är att jobba med hållbarhetsaspekten och eliminera andelen luft i försändelserna – något som Annemarie Gardshol också menar är nödvändigt för att kunna möta ökat tryck på leverans när e-handeln fortsätter att växa.

Den kalkyl hon presenterade under Postnords eget arrangemang Retail day i Borås säger att elimineringen av luft kan öka kapaciteten i systemen med 30 procent.

Exakt hur elimineringen av luft ska gå till vill Postnord ha feedback på från branschen. 21 oktober är det kick-off för Förpackningsresan. Då samlar Postnord företag som vill bidra med input och gör klart att man har plats för alla som vill vara med.

– Vi vill veta vad som hindrar tajtare förpackningar och vill ha innovationer som minskar luften. Vi vill bli en kunskapshub. Det här ska leda till ökad kundnöjdhet och färre lastbilar. Vi är besatta av att e-handelsföretag ska kunna ha hållbara leveranser och e-handeln har potential att vara en drivkraft att ställa om transporterna, säger Sofia Leffler Moberg, hållbarhetschef på Postnord.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...