Posterföretaget Desenio växte i raketfart senaste året: ”Vi har en effektiv modell”

Desenio har hittat en lönsam nisch. Posterföretaget växte i raketfart senaste räkenskapsåret – och rörelsemarginalen var den högsta bland alla bolag i årets ”Stora guiden till retail”. ”Vi lägger mycket tid på trendspaning”, säger vd Fredrik Palm.
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Ny stor rapport om detaljhandeln

  • Markets nya rapport ”Stora guiden till retail” innehåller hela listan över de största detaljisterna och massor av fakta om den svenska detaljhandeln.

Här kan du läsa mer om rapporten.

I den nya rapporten ”Stora guiden till retail” granskar Market och systertidningen Icanyheter den ekonomiska utvecklingen för 650 kedjor och bolag i den svenska detaljhandeln.

Desenios nettoomsättning steg med 320 procent till 99,4 miljoner kronor förra året – högst procentuell tillväxt av alla de 650 bolagen.

Och posterföretaget växte med lönsamhet. Rörelseresultatet landade på 35,3 miljoner kronor, vilket ger en rörelsemarginal på 35,5 procent. Även det högst av alla bolag.

Den höga tillväxten förklaras delvis av att företaget öppnade nätbutiker på nya marknader.

– Vi gick vi in på flera nya marknader, till exempel Storbritannien, Holland, Tyskland och USA, men vi växte också starkt på befintliga marknader, säger Fredrik Palm.

Vad är hemligheten bakom den höga lönsamheten?
– Det enkla svaret är att vi erbjuder produkter som kunderna efterfrågar och har en effektiv modell där vi kan hålla låga kostnader. Men en stor framgångsfaktor är att vi försöker hitta de motiv som passar våra kunder. Vi lägger mycket tid på trendspaning för att hitta det kunderna vill ha.

Vilka är era kunder?
– Vi har en ganska homogen kundkrets. 98 procent är kvinnor mellan 18 och 35 år som är intresserade av heminredning. Vi jobbar på att bredda kundkretsen, men vill fortfarande vara trendiga och erbjuda en modern stil.

Ni växte extremt snabbt förra året. Hur ser det ut i år?
– Det är lite tidigt att säga eftersom året inte är slut – vi fortsätter att växa, men procentuellt sett blir ökningen lite lägre, säger Fredrik Palm.

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...