Polarn o Pyret och Brothers sänker modekoncernen – försäljningen rasar

RNB hade en tuff start på det nya räkenskapsåret. Den jämförbara försäljningen i Sverige sjönk med 8,5 procent. Polarn o Pyret och Brothers har det kämpigt.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Under det första kvartalet på det brutna räkenskapsåret omsatte RNB 573 miljoner kronor, ett tapp med nio procent om man jämför med samma period i fjol.

I Sverige sjönk den jämförbara försäljningen med 8,5 procent, marknaden tappade 2,5 procent under samma period.

– Departments & Stores utvecklas stabilt, Man of a kind starkt, men försäljningen för Polarn o Pyret och Brothers utvecklas svagt, säger vd Magnus Håkansson.

Polarn o Pyret tappade 14 procent i jämförbar försäljning. Färre besökare och lägre konverteringsgrad, både i fysisk butik och online, ligger bakom det.

Brothers jämförbara försäljning sjönk med 11,4 procent under kvartalet.

– Kombinationen av alltför lite sortimentsförnyelse och hårdnande konkurrens har medfört svag försäljning, säger Magnus Håkansson.

Varuhusverksamheten, Department and Stores, ökade däremot omsättningen med 3,8 procent tack vare ökade snittköp under perioden och e-handelssatsningen Man of a kinds försäljning steg med med två miljoner kronor till en omsättning på åtta miljoner kronor.

RNB:s rörelseresultatet sjönk, från 36 miljoner kronor första kvartalet i fjol, till tolv miljoner kronor i år.

– Nästan hela försämringen förklaras av en försämrad resultatutveckling för Brothers. Den tydliga ljuspunkten i kvartalet är Man of a kind som levererar sitt första positiva resultat noll miljoner kronor (-3), en viktig milstolpe, säger Magnus Håkansson.

Han konstaterar att det senaste året för RNB varit krävande i och med omstruktureringen som ska göra de separata varumärkena mer självständiga. Dessutom har en nyemission genomförts under hösten.

– Vi förväntar oss en positiv utveckling och tillväxt för Polarn o Pyret under åren som kommer. Vi räknar också med att successivt bättre synliggöra värdeerbjudandet för Brothers kunder. För Departments & Stores ser vi nu successivt effekterna av vårt stora utvecklingsarbete med omställningen av varuhuset i Stockholm. Man of a kind har goda möjligheter att växa; nu med lönsamhet, säger Magnus Håkansson som vid årsskiftet lämnar över ledarskapet för koncernen till ekonomi- och finansdirektören Kristian Lustin.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...