Polarn o Pyret det stora glädjeämnet för RNB under tungt kvartal

Omstruktureringen av RNB kostar. Rörelseresultatet rasade under det senaste kvartalet. Försäljningen ökar, tack vare Polarn o Pyret.
Text: Daniel Norman
Annons:

RNB, som bland annat driver kedjorna Polarn o Pyret och Brothers, omsatte 604 miljoner kronor under det andra kvartalet på det brutna räkenskapsåret(december–februari).

– Fösäljningen var starkare än marknaden med 1,5 procent jämfört med Stilindex på -1,6 procent för samma period, konstaterar vd och koncernchef Magnus Håkansson.

Online ökade försäljningen med 42 procent och står nu för tio procent av den totala försäljningen.

Inom koncernen pågår just nu ett omstruktureringsarbete för att separera verksamheterna. Det kostar.

Koncernen redovisar en rörelseförlust på 28 miljoner kronor, en försämring med 32 miljoner kronor jämfört med samma period för ett år sedan.

– Omstruktureringsarbetet pågår för fullt och kommer att genomföras stegvis under 2019, säger Magnus Håkansson som öppnar för att ägarförändringar av verksamheterna kan bli möjliga vid halvårsskiftet.

Även exklusive kostnaderna för omstruktureringen redovisar koncernen en rörelseförlust på tolv miljoner kronor.

Det är Polarn o Pyret som är loket när försäljningen ökar.

Kedjan omsatte 220 miljoner kronor (196 miljoner kronor). Försäljningen i jämförbara enheter ökade med 9,5 procent jämfört med samma kvartal för ett år sedan. Där stod e-handeln för den största tillväxten räknat i procent.

- E-handeln uppgick till mer än 20 procent av försäljningen under kvartalet, säger Magnus Håkansson.

Brothers jämförbara försäljning sjönk med fem procent. Kedjan omsatte 125 miljoner kronor under kvartalet vilket ska jämföras med 132 miljoner samma period för ett år sedan.

Verksamheterna vid NK-varuhusen, Department & Stores, fortsätter att tappa försäljningen. Omsättningen sjönk med 1,9 procent till 256 miljoner kronor.

– Besökstalen fortsätter att sjunka för NK medan besökarna till våra avdelningar minskar mindre än för varuhusen totalt, säger Magnus Håkansson.

E-handelssatsningen Man of a kind fördubblade sin omsättning till sex miljoner kronor under kvartalet.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...